Dlaczego to prawdopodobnie najlepszy kurs na rynku?
Ten kurs powstaje w oparciu o moje blisko 10-letnie doświadczenie w pracy z programem Ableton Live. Stworzyłem w tym programie dziesiątki aranżacji i zmiksowałem profesjonalnie kilkaset utworów. Większość dostępnych na rynku tutoriali jest ułożona zgodnie z kolejnością, w jakiej prezentowane są zagadnienia w instrukcji. Ja zdecydowałem się na zupełnie inne podejście – już w pierwszym odcinku udostępnię Ci blisko 1GB sampli oraz podkład muzyczny, w oparciu o który już w pierwszych odcinkach będziesz mógł stworzyć aranżację, a następnie remiks.
Zadbałem o jakość próbek i to, by w minimalnej liczbie kroków uzyskać szybko bardzo dobry efekt. Poszczególne obszary programu będę przedstawiał w miarę zapotrzebowania – bez zanudzania Cię niepotrzebnymi szczegółami, na których rozpoznanie przyjdzie czas w dalszej części kursu. Budując kolejne elementy kompozycji wraz ze mną, szybko poczujesz że tworzenie muzyki może być proste i dawać ogromnie wiele satysfakcji.
I jeszcze jedno - pod koniec wybranych odcinków będziesz mógł pobierać sesję zawierające tworzone w kursie utwory i podkłady!
Co znajdziesz w kursie?
- prawie 9 godzin materiałów wideo
- tutoriale od zupełnych podstaw do produkcji kompletnych aranżacji
- wszystkie lekcje prowadzone w oparciu o 1GB sampli, które otrzymasz wraz z kursem
- po zakończeniu wybranych lekcji sesje do pobrania (format Ableton Live ALP)
- pod koniec kursu profesjonalnie zmiksowany i zaaranżowany projekt do pobrania (format Live 9.7 lub nowszy)
Czego nauczysz się z kursu?
- importować próbki i pętle dźwiękowe i układać z nich kompletne aranżacje
- korzystać z różnych metod dopasowywanie tempa
- obsługiwać mikser programu
- stosować podstawowe efekty, takie jak korektor, kompresor czy delay
- nagrywać i edytować własne partie dźwiękowe
- rejestrować i zapisywać automatyzację parametrów efektów
- sprawnie obsługiwać pokładowe samplery
- importować próbki perkusyjne i układać z nich rytmy
- zapisywać, zgrywać do śladów i archiwizować swoje projekty
Lista odcinków i ich opisy:
1. Wstęp do kursu Ableton Live od podstaw
2. Pakiet sampli do kursu AL10
Uruchom odtwarzanie filmu, po trzech sekundach pojawi się link do pobrania sampli!
3. Aranżacja vs sceny
Przygotowałem specjalny zestaw ścieżek, tworzących przyjemny popowy podkład. Zachęcam do pobrania sampli, z których w tym odcinku będziesz mógł rozpocząć budować swój pierwszy projekt. Pokazuję, jak dokonać niezbędnych ustawień systemowych, dokonuję rozróżnienia kanału odsłuchowego i głównego oraz pokazuję różne metody importowania próbek dźwiękowej na ścieżki. Następnie dzielę wykonanie na mniejsze części i przenoszę do okna sesji. Odcinek zawiera podsumowanie z listą najważniejszych pojęć i skrótów klawiaturowych.
Pod koniec filmu znajdziesz link do pobrania sesji nr 1!
4. Zmiana tempa a tryby warpingu
Zakasaj rękawy i bierz się do pracy razem ze mną. W tym odcinku przygotowujemy stworzoną w poprzednim filmie sesję do.. remiksu. Tak, to nie żart. Już w kolejnych odcinkach ledwie minutowy podkład rozciągniemy do 4 minut! Musimy zatem poradzić sobie ze zmianą tempa i dobrać odpowiednie ustawienia dla algorytmów rozciągania w czasie. Przestawię różnice pomiędzy nimi na przykładach, abyś wiedział czym kierować się przy ich wyborze w pracy z dowolnym innym materiałem dźwiękowym. Przy okazji pokażę Ci jak zmieniać ustawienia dla grup klipów oraz zdradzę kilka tricków dotyczących porządkowania sesji. Nie siedź bezczynnie - powtórz wykonane przeze mnie operacje samodzielnie, bo w następnym odcinku zabieramy się za tworzenie remiksu!
Pod koniec filmu znajdziesz link do pobrania sesji nr 2!
5. Metodyka budowania aranżacji i rejestracja wykonania
To będzie bardzo ważny odcinek, ponieważ zajmiemy się remiksowaniem podkładu, który wcześniejszych odcinkach podzieliłem na sekcję! Rozpoczynamy od przeglądu pętli w stylistyce disco/house, aby wybrać najlepiej pasujące elementy i brzmienia. Następnie przejdziemy do układania aranżacji. Zademonstruje w praktyce różne metody tworzenia scen, sposoby na kopiowanie i duplikowanie klipów audio. Poznasz różne wytyczne odnośnie budowania aranżacji z ograniczonej liczby elementów. Na koniec pokażę Ci, jak zarejestrować tak ułożone sceny do widoku aranżacji.
Pod koniec filmu znajdziesz link do pobrania sesji nr 3!
6. Sprawne poruszanie się po oknie aranżacji
Ten odcinek poświęcam sprawnemu poruszaniu się po oknie aranżacji. Wykorzystuję w tym celu aranżację stworzoną w poprzednim odcinku. Pokazuję wszystkie dostępne skróty, komendy i operacje możliwe do wykonania z udziałem myszki. W wersji 10 programu Ableton Live pojawiła się cała masa nowych narzędzi umożliwiających skupienie uwagi na wybranych obszarach zapisu lub ścieżkach. Poruszanie się w oknie aranżacji to nie tylko powiększanie widoku wybranych śladów, ale także zapętlenie wybranych fragmentów, szybkie przeskoki do różnych części utworu itd. Nie mogło zatem zabraknąć praktycznych porad związanych z korzystaniem z markerów.
Pod koniec filmu znajdziesz link do pobrania sesji nr 3!
7. Modułowa budowa i funkcje miksera Live 10
Zanim przejdę do omawia efektów, chciałbym powiedzieć kilka słów na temat miksera i jego modułowej budowy. Szczegółowo omawiam poszczególne elementy widoku miksera, pokazując jak zmiana szerokości czy wysokości ścieżek wpływa na sposób prezentacji danych. Demonstruję, jak zmieniać parametry miksera jednocześnie dla wielu ścieżek, jak przywracać wyjściowy poziom tłumików i potencjometrów, a także oczywiście jak uzbroić ścieżkę do nagrywania ze wskazanego wejścia.
Pod koniec filmu znajdziesz link do pobrania sesji nr 4!
8. Praktyczne wskazówki dot stosowania efektów
Pokazuję kilka sposobów na szybkie uruchamianie efektów, przywoływanie oraz podmianę ustawień, a także tworzenie własnych zestawów. Omawiam listę operacji, jakie można wykonać na efektach, ze szczególnym uwzględnieniem ich kopiowania, przenoszenia czy duplikowania. Jako że program daje możliwość tworzenia łańcuchów złożonych z nieskończonej liczby procesorów, warto także poznać sposoby na zarządzanie ich widokiem i grupowanie.
Pod koniec filmu znajdziesz link do pobrania sesji nr 5!
9. Procesory dynamiki Live 10 i ich zastosowania
Prawdopodobnie najlepszy materiał dot. procesorów dynamiki Ableton Live 10! W tej blisko półgodzinnej lekcji omawiam kluczowe funkcje i zastosowanie WSZYSTKICH pokładowych narzędzi kształtowania dynamiki. Rozpoczynam od najprostszego w obsłudze limitera, a następnie omawiam najważniejsze parametry i zasadę działania kompresora. Pokazuje także w akcji Glue Compressor oraz podstawy obsługi potężnego wielopasmowego Multiband.
10. Przegląd pokładowych korektorów i filtrów
Prezentuje i omawiam na przykładach zastosowania trzech najważniejszych pokładowych wtyczek: EQThree, EQEight oraz Auto Filter. W pierwszej kolejności prezentuję działanie EQThree na przykładzie gitary, podpowiadam jak uzyskać efekt lo-fi (low-fidelity) oraz tzw. Radio Effect. Udowadniam, że przyciski nazywane często Kill Switch, mogę znaleźć zastosowanie nie tylko w grze didżejskiej, ale także w produkcji, choćby do obróbki bębnów. Większość prezentacji pochłania jednak omówienie EQ8 – bardzo dobrze brzmiącego i niezwykle wszechstronnego pokładowego korektora, które używam w swojej pracy na co dzień.
11. Efekty przestrzenne w praktyce
Zgodnie z zasadą od ogółu do szczegółu prezentuję działanie efektów typu delay od najprostszego, czyli Simple Delay. Powiemy sobie nie tylko o podstawowych parametrach i opcjach synchronizacji do wartości nutowych czy różnicowania czasów opóźnień pomiędzy kanałami L i R, ale także różnych bardziej zaawansowanych funkcjach i zastosowaniach. Szczególnie dużo uwagi poświęcam przedstawieniu nowego na pokładzie Ableton Live 10 procesora Echo.
Pod koniec filmu znajdziesz link do pobrania sesji nr 6!
12. Praca nad aranżacją i edycja audio
Pracujemy znów z lekcją nr 7 - do pobrania z pobrania z poprzedniej lekcji. Prezentuję bardzo prosty sposób na budowanie aranżacji, który może znaleźć zastosowanie w każdym gatunku muzyki elektronicznej. Podpowiadam, w jaki sposób utworzyć 8-taktowe bloki, które posłużą do budowy dłuższych sekwencji. Po ułożeniu w 3 minutowego zalążka aranżacji w ciągu pierwszych kilku minut filmu, przechodzę do edycji klipów audio.
Pod koniec filmu znajdziesz link do pobrania sesji nr 7!
13. Tworzenie i edycja zapisu automatyki parametrów
Pokazuję kilka sposobów na tworzenie i edycję zapisu zmian różnych parametrów w czasie. Proces ten przebiega inaczej w oknie sesji, a inaczej w oknie aranżacji. Rozpoczynam od demonstracji metod wprowadzania punktów automatyki i zmian ich wartości, w szczególności przesuwania w pionie i poziomie. Pokazuję, jak szybko aktywować i dezaktywować, a także usuwać zapis zmian w oknie aranżacji. W dalszej części demonstruję, jak kopiować klipy wraz z automatyką oraz bez niej.
Pod koniec filmu znajdziesz link do pobrania sesji nr 8!
14. Wszystko o rejestracji automatyki
Pokazuję, jak szybko skonfigurować dowolną klawiaturę MIDI z potencjometrami do sterowania różnymi efektami w programie Ableton Live 10, a także jak zarejestrować za jej pomocą zmiany w całej aranżacji całkowicie na żywo. Pod koniec tego filmu zatem będziesz mógł/mogła pobrać po raz kolejny sesję z zarejestrowanymi zmianami!
Pod koniec filmu znajdziesz link do pobrania sesji nr 09!
15. Przeglądarka, presety, klipy, klipy, kolekcje, wtyczki, biblioteki sampli
Ten blisko półgodzinny odcinek jest poświęcony przeglądarce, różnym sposobom odnajdywania potrzebnych zasobów, zapisywaniu presetów, tworzeniu kolekcji własnych ustawień. Demonstruję trzy elementy widoku pokładowych efektów: widok potencjometrów makro, widok łańcuchów oraz samych urządzeń należących do danego łańcucha. Co bardzo ważne, pokazuję także jak importować i zapisywać klipy oraz jak importować całe ślady z innych projektów…
Pod koniec filmu znajdziesz link do pobrania sesji nr 10!
16. Komfort i wygoda pracy w Ableton Live
Omawiam ustawienia mające ogromny wpływ na komfort i wygodę pracy w programie Ableton Live, m.in. możliwości powiększania interfejsu programu czy opcje przewijania aranżacji. Użytkownik ma także możliwość zmiany kolorystyki interfejsu oraz samych ścieżek i klipów audio. Warto z nich skorzystać, aby zapewnić sobie komfort pracy podczas wielogodzinnych sesji a także lepszą orientacją w projekcie. Ostatnie kilka minut poświęcam zarządzaniu otwieraniem okien zewnętrznych procesorów efektów i instrumentów wtyczkowych.
17. Programowanie elektronicznych rytmów
Pokazuję w jaki sposób zabrać się za programowanie rytmów, jak wprowadzać i edytować zapis perkusyjny oraz przetwarzać próbki bębnów. Zamieniam „plastikowe”, surowe fabryczne bębny w tłusty zestaw perkusyjny. Omawiam zabiegi wykorzystywane w procesie profesjonalnego miksowania nagrań. Podpowiadam jak tworzyć wielotaktowe sekwencje i układać z nich aranżację.
Pod koniec filmu znajdziesz link do pobrania sesji nr 11!
18. Simpler vs Sampler vs Drum Rack
Pokazuję, jak importować zestawy próbek do Samplera i następnie jak zapisać je pod postacią presety, który będzie mógł otworzyć każdy użytkownik programu Live, niezależnie od posiadanej wersji. Demonstruję też, jak zapełnić Drum Rack próbkami innymi niż perkusyjne, wykorzystując pełny zakres dowolnej klawiatury MIDI. Po obejrzeniu tego odcinka będziesz wiedzieć, kiedy używać Samplera, a kiedy Simplera, a także w jakich sytuacjach wygodniej będzie sięgnąć po Drum Rack.
19. Komponowane z Simplerem
Pokładowy sampler Simpler to potężne narzędzie. Pozwala zapętlać, ciąć i przekształcać na rozmaite sposoby zarówno pojedyncze próbki, jak i pętle a nawet całe nagrania. Szczegółowo omawiam dostępne tryby odtwarzania ze szczególnym uwzględnieniem metod podziału dźwięku na mniejsze porcje. Podpowiadam na jakie ustawienia zwracać uwagę oraz jaki tryb wybrać do wybijania rytmów na żywo lub ich programowania.
Pod koniec filmu znajdziesz link do pobrania sesji nr 12!
20. Przygotowanie do nagrywania dźwięku
Zanim będziemy mogli rejestrować w programie Ableton Live sygnał z instrumentu czy mikrofonu podłączonego do naszego interfejsu audio musimy wykonać kilka czynności. Pokazuję, jak skonfigurować program do nagrywania oraz omawiam dostępne opcje monitoringu. Biorę pod uwagę dwa scenariusze. W pierwszym sygnał może być podsłuchiwany za pośrednictwem programu, w drugim bezpośrednio za pomocą interfejsu (direct monitoring). Odcinek kończy szczegółowe podsumowanie oraz omówienie funkcji metronomu.
21. Rejestracja i edycja audio w oknie sesji
Dokonuję rejestracji partii pianina elektrycznego za pomocą Stage Piano Korg SV1. Pokazuję jak wyodrębnić najlepszy fragment nagrania za pomocą klawiatury i myszki oraz jak przebiega ten proces z poziomu kontrolera Ableton Push 2. Następnie nagrywam dłuższą partię klawinetu. Demonstruję nie tylko jak wyodrębnić najlepsze frazy do postaci odrębnych klipów, ale także jak poprawić nierówno zagrane fragmenty. Zachęcam do pobrania sesji i powtórzenia wykonanych przeze mnie zabiegów w ramach ćwiczeń!
Pod koniec filmu znajdziesz link do pobrania sesji nr 13!
22. Rejestracja i edycja audio w oknie aranżacji
Proces rejestracji w oknie aranżacji przebiega nieco inaczej niż w oknie sesji. Zarejestrowane w oknie aranżacji klipy audio można ciąć, zamieniać miejscami, łączyć, a także przenosić do okna sesji. A dzięki funkcjom Punch In / Out możemy określić kiedy rozpocznie się i zakończy nagrywanie na uzbrojonych ścieżkach.
Pod koniec filmu znajdziesz link do pobrania sesji nr 14!
23. Capture, nagrywanie, edycja i warping MIDI
Proces rejestracji MIDI przebiega podobnie, jak nagrywanie partii dźwiękowych. Okno edytora pojawia się automatycznie po wybraniu klipu. Warto wiedzieć, jak dopasować jego rozmiar oraz widok na potrzeby realizacji konkretnych zadań oraz poznać ukryte funkcje. Istnieje kilka metod zaznaczania i przesuwania poszczególnych zdarzeń MIDI, a także regulacji zapisu siły uderzenia (parametr Velocity). Część operacji można bardzo szybko wykonać m.in. za pomocą klawiatury komputerowej, inne łatwiej zrealizować za pomocą myszki. W filmie demonstruje działanie funkcji capture, pozwalającej przenieść do klipów nasze wykonanie, nawet jeśli nie wciśniemy przycisku REC, a także możliwości programu w zakresie edycji wielu ścieżek MIDI w tym samym oknie. Na przykładzie pokazuję też że zapis MIDI, podobnie jak audio, może być poddawany „rozciąganiu”, nazywanemu też Warpingiem. Pod koniec filmu link do pobrania sesji 15!
24. Slice to New MIDI Track
Przed nami coraz trudniejsze zagadnienia techniczne. Zanim przejdę do omawiania kwantyzacji i metod przenoszenia feelingu pomiędzy oraz wprowadzania „bujania” czy „swingowania”, chciałbym pokazać Ci czym różni się praca z pętlami w domenie audio od pracy z pętlami podzielonymi na fragmenty i odtwarzanymi za pomocą komunikatów MIDI. W tym filmie omawiam zastosowania funkcji Slice to New MIDI Track oraz związane z tym pułapki. Tłumaczę, skąd mogą wynikać opóźnienia w rejestracji dźwięku na ścieżkach oraz jak je zmierzyć za pomocą programu Ableton Live.
Pod koniec filmu znajdziesz link do pobrania sesji nr 16!
25. Kwantyzacja, swing i groove
Przedstawiam algorytmy kwantyzacji w programie Ableton Live oraz wpływ ustawień siatki rytmicznej na precyzję ich działania w domyślnym trybie. Pokazuję, jak zmienić domyślne ustawienia zarówno siatki rytmicznej, jaki samych algorytmów, w tym także jak różnicować siłę oddziaływania. Dokonuję przeglądu dostępnych w zasobach programu wzorców rytmicznych. Tłumaczę na czym polega „swingowanie” oraz jakie dodatkowe zmiany można wprowadzić poprzez wybór bardziej „egzotycznych” wzorców, inspirowanych zarówno maszynami perkusyjnymi takimi jak Akai MPC czy E-MU SP1200, jak również oprogramowanie, np. Logic.
Pod koniec filmu znajdziesz link do pobrania sesji nr 17!
26. Groove Pool i przenoszenie feelingu
Program Ableton Live oferuje wiele zaawansowanych mechanizmów służących wprowadzaniu rytmicznych wariacji, synchronizacji uderzeń na różnych śladach i wprowadzania czegoś, co wyspiarz nazywają groovem. Pokazuję, jak przenosić rytmikę i akcenty dynamiczne pomiędzy klipami audio/MIDI. Przedmiotem tego odcinka jest Groove Pool. Na przykładzie pętli udostępnionych wraz z kursem, pokazuję w praktyce działanie funkcji ekstrakcji rytmiki oraz dostępnych opcji randomizacji w celu uzyskania szerszego obrazu stereo nagrania. Mam nadzieję, że przedstawione przeze mnie zarówno typowe, jak i mniej typowe zabiegi zainspirują Cię do szukania groove’u w swoich nagraniach! Nie zawsze równo znaczy lepiej! Pod koniec filmu znajdziesz link do pobrania sesji nr 18!
27. Freeze
Ableton Live pozwala tymczasowo zapisywać ścieżki oraz zgromadzone na nich klipy do postaci plików dźwiękowych. Pliki te są odtwarzane w tle, co pozwala odciążyć CPU i przeznaczyć uwolnioną moc obliczeniową do wykonywania innych zadań. Proces ten nazywa się zamrażaniem. Funkcja ta jest niezwykle przydatna w sytuacji, gdy zechcemy udostępnić projekt komuś, kto nie ma używanych przez nas w projekcie narzędzi wtyczkowych - w praktyce każdy producent / studio muzyczne korzysta z innego zestawu instrumentów i efektów wirtualnych. W tym odcinku pokazuję również, jakie operację można wykonać na zamrożonych ścieżkach oraz gdzie są one przechowywane.
28. Rendering Oversampling Dithering HQ Interpolation
To jest bardzo ważny odcinek. Opowiadam w nim o różnych - znanych i mniej znanych - ustawieniach, które mają wpływ na jakość finalnego zgrania dokonywanego w programie Ableton Live, innymi słowy na jakość tworzonej przez Ciebie muzyki;). Podpowiadam także, na jakie ustawienia należy zwrócić uwagę przy zapisywaniu utworu do postaci nieskompresowanego pliku dźwiękowego, a także kiedy i dlaczego stosować dithering! Ujawniam ukryte funkcje pokładowych procesorów efektów, które pozwalają zwiększyć precyzję przetwarzania cyfrowego dźwięku i jego postrzeganą jakość. Odpowiadam także na często zadawane na forach pytania związane z podwyższeniem częstotliwości próbkowania na różnych etapach pracy - po obejrzeniu tego odcinka będziesz wiedział w jakich sytuacjach warto z tych możliwości skorzystać. Wreszcie demonstruję, jak w praktyce przebiega zgrywanie dużego projektu do postaci wielośladowej sesji, a następnie jak z zapisanych plików dźwiękowych odtworzyć brzmienie oryginalnego miksu.
29. Zgrywanie scen do plików dźwiękowych (audio)
Pokazuję, jak zgrywać poszczególne sceny oraz klipy do postaci plików dźwiękowych. Wyjaśniam na przykładach, od czego zależy długość zgrań. Podpowiadam także, jak zabrać się za zgranie scen do postaci wielośladowej oraz jak radzić sobie ze ścieżkami, na których zostały umieszczone efekty przestrzenne. Demonstruję zastosowanie w praktyce funkcji Render As Loop oraz jej ograniczenia. Udowadniam, że klipy w oknie sesji można szybko i łatwo zamieniać nagrania dźwiękowe.
30. Zarządzanie projektami w Ableton Live
Po obejrzeniu tego odcinka będziesz wiedział wszystko, co związane z zarządzenim projektami muzycznymi tworzonymi w programie Ableton Live. W szczególności dowiesz się, jak utworzyć sesję w dowolnej lokalizacji, gdzie przechowywane są różnego rodzaju zasoby wykorzystywane w Twoich setach oraz jak zapisać je w katalogu projektowym, by żadnych plików nie brakowało kiedy zechcesz otworzyć projekt np. na innym komputerze. W tym filmie omawiam także wypracowany przeze mnie system nazywania sesji oraz metodę pracy polegającą na korzystaniu ze ścieżek pochodzących z innych projektów.
31. Archiwizacja i tworzenie plików ALP
Projekty, sound-packi i inne cenne zasoby wspomagające naszą twórczość mogą być zapisywane w plikach o rozszerzeniu ALP. W tym filmie pokażę ci, jak zapisać własny projekt do postaci pliku ALP wraz ze wszelkimi danymi w katalogu projektowym. Format ALP to ogromna oszczędność miejsca i łatwiejsza wymiana projektów. Sprawdzę także skuteczność tej metody w zakresie kompresji danych. Na koniec pokażę ci, jak zainstalować plik ALP i korzystać z jego zdekompresowanej zawartości.
32. Fallin In (original mix)
Podgląd projektu udostępnionego w ramach kursu (po uruchomieniu następnego na liście filmu na ekranie pojawi się link do pobrania). Projekt w formacie Ableton Live 9.7 jest dostępny tylko i wyłącznie dla tych którzy wykupią subskrypcję kursu.
Fallin In to profesjonalnie zrealizowane nagranie w stylistyce Deep House. W projekcie zostały wykorzystane wyłącznie pokładowe procesory programu Ableton Live. Dzięki temu każdy kto posiada wersję standard Live 9 może otworzyć projekt, przeglądać i zmieniać ustawienia, a także korzystać z zasobów zapisanych w katalogu projektowym, w tym sampli, pętli i efektów.
33. Fallin In PROJEKT DO POBRANIA
Aby jeszcze bardziej ulatwić Ci start, zdecydowałem się udostępnić profesjonalnie zrealizowany projekt. Możesz go przeglądać i zmieniać ustawienia, a także korzystać z zasobów zapisanych w katalogu projektowym, w tym sampli, pętli i efektów. Liczący ponad 50 ścieżek projekt zawiera wiele ciekawych ustawień procesorów efektów, a także przykłady różnych zaawansowanych technik realizacji dźwięku.
34. Omówienie projektu Fallin In
Udostępniona w poprzednim odcinku sesja utworu Fallin In jest niezwykle rozbudowana. Dlatego postanowiłem opowiedzieć o tym, jak powstał, z jakich elementów się składa oraz jak zbudowane zostały poszczególne warstwy aranżacji. Omawiam ustawienia zastosowane na kanale Master, a także zabiegi korekcyjne wykonane na kluczowych elementach zestawu perkusyjnego. Najwięcej uwagi poświęcam jednak ścieżkom wokalnym. Zdradzam, w jaki sposób różnicowane jest brzmienie wokalu w różnych punktach aranżacji, w tym z wykorzystaniem pokładowego wokodera oraz całej masy efektów w torach wysyłkowych.