WARSZTATY Z MIKSU I MASTERING

4 SESJE = 4 KROKI DO TEGO BY MIEĆ FACH W RĘKU!

  • 4 wydłużone do 9 godzin, całodzienne, intensywne sesje w masteringowej reżyserce studia Efektura w Warszawie!
  • sprawdzone receptury na brzmienie poszczególnych źródeł dźwięku
  • ślady do samodzielnego miksu (pop-rock/funk/hip-hop)
  • miks i mastering GRATIS (więcej info niżej)
  • ćwiczenia z korekcji i kompresji (nowość)
  • ćwiczenia ze stosowania efektów modulacyjnych i przestrzennych (nowość!)
  • indywidaulne konsultacje oraz zamknięta grupa FB (nowość!)
  • projekty masteringowe wykonane przez najlepsze studia w Londynie i Nowym Jorku (nowość!)

599 ZŁ (CENA PROMOCYJNA ZA 1 SEJSĘ* (9h)!

regularna cena 649 zł

SPRAWDŹ ILOŚĆ WOLNYCH MIEJSC PONIŻEJ!

ZAINTERESOWANY? NAPISZ WIADOMOŚĆ: maciej@musoneo.com

Dodatkowe info COVID-19 

Z uwagi na zagrożenie COVID zmniejszyliśmy maksymalną liczbę uczestników do 6 osób, co umożliwia zachowanie odpowiednich odległości. Studio jest ozonowane przed sesją, a samo pomieszczenie regularnie wietrzone. Zapewniamy też dodatkowe środki bezpieczeństwa m.in. w postaci płynów antybakteryjnych i prosimy o przebywanie w maseczkach przez CAŁY CZAS trwania warsztatów!


Sesja 1 / 24 października 2020 (sobota) 11:00-20:00 / ANATOMIA MIKSU /

599 zł do 17 października (po tym terminie 649 zł)

WOLNYCH MIEJSC ZOSTAŁO 1 z 6!


Sesja 2 / 7 listopada
 2020 (sobota) 11:00-20:00 / BARWA DŹWIĘKU I KOMPRESJA DYNAMIKI 

599 zł do 24 października (po tym terminie 649 zł)

WOLNYCH MIEJSC ZOSTAŁO 3 z 6!


Sesja 3 / 21 listopada
 2020(sobota) 11:00-20:00 / PRZESTRZEŃ I STEREOFONIA 

599 zł do7 listopada (po tym terminie 649 zł)

WOLNYCH MIEJSC ZOSTAŁO 3 z 6!


Sesja 4 / 5 grudnia 
2020 (sobota) 11:00-20:00 / MASTERING NAGRAŃ MUZYCZNYCH / 

599 zł do 21 listopada (po tym terminie 649 zł)

WOLNYCH MIEJSC ZOSTAŁO 3 z 6!


    

Nasze warsztaty odbędą się nowej, większej i jeszcze lepiej wyposażonej siedzibie studia post-produkcji dźwiękowej Efektura w Warszawie przy ul. Miączyńskiej 51A. Zajęcia poprowadzi nasz naczelny Maciej Polański (realizator i wykładowca, m.in. Star Of 77Funky Trip FoundationRed Bull Music Academy Bass CampPolsko-Japońskiej Wyższej Szkoły Technik Komputerowych oraz Audio Engineering Society, wcześniej redaktor naczelny magazynu Estrada i Studio). 

WYBRANE ZDJĘCIA Z POPRZEDNICH SESJI W POMIESZCZNIACH STUDIA EFEKTURA

warsztatyzmiksuimasteringu_000014.png  warsztatyzmiksuimasteringu_000017.png  warsztatyzmiksuimasteringu_000018.png

warsztatyzmiksuimasteringu_000020.png  warsztatyzmiksuimasteringu_000025.png  warsztatyzmiksuimasteringu_000028.png

warsztatyzmiksuimasteringu_000026.png  warsztatyzmiksuimasteringu_000056.png  warsztatyzmiksuimasteringu_000040.png

warsztatyzmiksuimasteringu_000043.png  warsztatyzmiksuimasteringu_000045.png  warsztatyzmiksuimasteringu_000046.png

Dodatkowe info COVID-19 

Z uwagi na zagrożenie COVID zmniejszyliśmy maksymalną liczbę uczestników do 6 osób, co umożliwia zachowanie odpowiednich odległości. Studio jest ozonowane przed sesją, a samo pomieszczenie regularnie wietrzone. Zapewniamy też dodatkowe środki bezpieczeństwa m.in. w postaci płynów antybakteryjnych i prosimy o przebywanie w maseczkach przez CAŁY CZAS trwania warsztatów!

599 ZŁ (CENA PROMOCYJNA ZA 1 SEJSĘ* (9h)!

regularna cena 649 zł

SPRAWDŹ ILOŚĆ WOLNYCH MIEJSC POWYŻEJ!

ZAINTERESOWANY? NAPISZ WIADOMOŚĆ: maciej@musoneo.com

ILE OSÓB LICZY GRUPA?
ze wzgłędu na zagrożenie COVID-19 ograniczyliśmy liczbę uczestników z 14 do maksymalnie 6-8 osób!
Chcąc zapewnić wszystkim bezpieczny udział w warsztatach, prosimy o zabranie ze sobą maseczek. 
JAK SIĘ ZAPISAĆ?
Skonataktuj się z nami, aby upewnić się że są jeszcze wolne miejsca. Następnie wykonaj przelew zgodnie z instrukcją:
Cena promocyjna 599 zł / 9h (płatne z góry przy zapisie)
Nr konta firmowego: 50 1020 5558 1111 1924 5750 0046 (na życzenie FV VAT 0%/zw)
odbiorca przelewu: Maciej Polański
tytuł przelewu: numer i data sesja (tytuł przelewu służy tylko celom porządkowym/księgowym) 
Bardzo prosimy też o podanie kontaktu mailowego poprzez krótką wiadomość: maciej@musoneo.com

POSŁUCHAJ MOICH PRZYKŁADOWYCH MIKSÓW:

ZAINTERESOWANY? NAPISZ WIADOMOŚĆ: maciej@musoneo.com

DLACZEGO TO NAJLEPSZE SZKOLENIE NA RYNKU?

Warsztaty z miksu i masteringu prowadzimy od stycznia 2014 roku, a od 2016 roku w reżyserce studia Efektura wyposażonej w masteringowy odsłuch średniego/dalekiego pola Genelec – to jeden z najlepszych obiektów, jaki można wymarzyć sobie do pracy i nauki. W tym czasie przeszkolimy łącznie ok. 600 osób, w małych kilkuosobowych grupach – przykładowe opinie uczestników znajdziesz na dole tej strony. 

Potężny odsłuch pozwala wychwycić najdrobniejsze niuanse brzmieniowe i nawet drobne zmiany ustawień korekcji czy kompresji. Wygodne sofy, fotele i dobra kawa pozwolą Ci chłonąć wiedzę w komforcie i skupieniu.


Dzięki podziałowi na 4 sesje będziesz miał czas na szlifowanie prac domowych i swoich miksów. Będziesz mógł także na bieżąco przesyłać mi do konsultacji rezultaty swojej pracy. Aż 4 razy będziemy mogli wspólnie posłuchać Twoich miksów i wymienić uwagi!

Z każdym rokiem rozszerzaliśmy plan warsztatów, początkowo weekendowe sesje przekształciły się szkolenie realizowane podczas 4 spotkań. Wobec pandemii, która bardzo mocno dotknęła muzyków, w szczególności koncertujących oraz aby jeszcze lepiej dopasować się do Waszych potrzeb, zdecydowałem się podzielić nasz flagowy Mix & Master Masterclass w na 4 odrębne aż 9-godzinne sesje w promocyjnej cenie 599 zł / 9-godzinną sesję:

1) Anatomia miksu 9h

2) Barwa i dynamika 9h

3) Przestrzeń i stereofonia 9h

4) Mastering 9h

Dodatkowo, uczestnikom sesji nr 1, 2 i 3 oferuję gratis profesjonalnie wykonany MIKS GRATIS*, a uczestnikom sesji masteringowej nr 4 MASTERING GRATIS**

Co więcej, gratisowy miks otrzymasz ode mnie w formie wielośladowej! Oprócz zgrania stereo otrzymasz także zgrania poszczególnych śladów po obróbce. Oznacza to, że w przyszłości będziesz mógł np. przekazać ślady do remiksu, podmienić ścieżkę z solówką, dodać kolejną partię, zmienić proporcje lub dodać wokal do utworu instrumentalnego!

Ale to jeszcze nie koniec! Uczestnicy sesji 2, 3 i 4 otrzymają ode mnie odpowiednio: zestawy ćwiczeń z zakresu korekcji, kompresji dynamiki, stosowania efektów przestrzennych oraz sesje masteringowe do samodzielnego wykonania wraz z finalnymi wersjami ze słynnych nowojorskich i londyńskich studiów!

PODSUMOWUJĄC W CENIE WARSZTATÓW:

  • 9-godzinna sesja w masteringowej reżyserce studia Efektura z hi-endowym, pełno pasmowym systemem odsłuchów Genelec
  • sprawdzone metody jak „krok-po-kroku” jak wykonać miks w dowolnym gatunku muzycznym
  • miks Twojego utworu gratis (sesja 1, 2 i 3)
  • mastering Twojego nagrania gratis (sesja 4)
  • udział w pokazie miksu od A do Z (sesja 1)
  • możliwość posłuchania swoich miksów w profesjonalnym studiu i uzyskania wskazówek co do ich poprawy
  • udział w sesji masteringowej (sesja 4)
  • ćwiczenia z korekcji i kompresji (sesja 2, nowość!)
  • ćwiczenia ze stosowania efektów przestrzennych i modulacyjnych (sesja 3, nowość!)
  • indywidaulne konsultacje oraz zamknięta grupa FB (nowość!)
  • Możliwość zakupu pakietu 27 wtyczek PSPaudioware (PSP MusoneoEduPack) o wartości 6000 zł (czyli 1499 USD, tyle zapłaciłbyś kupując wtyczki na stronie producenta) ze zniżką (więcej szczegółów wkrótce)

NIE MUSISZ ZAPISYWAĆ SIĘ NA WSZYSTKIE 4 SESJE OD RAZU, ANI BRAĆ W NICH UDZIAŁU W USTALONEJ KOLEJNOŚCI OD 1 DO 4! WEŹ UDZIAŁ W TEJ SESJI, KTÓRA INTERESUJE CIĘ NAJBARDZIEJJ

NIE MUSISZ ZAPISYWAĆ SIĘ NA WSZYSTKIE 4 SESJE OD RAZU ANI BRAĆ W NICH UDZIAŁU W OKREŚLONEJ KOLEJNOŚCI OD 1 DO 4!

WEŹ UDZIAŁ W TEJ SESJI, KTÓRA INTERESUJE CIĘ NAJBARDZIEJ!

Jeśli Twoje miksy brzmią dynamicznie, lecz odrobinę jednowymiarowo, przyjdź na zajęcia ze stosowania efektów modulacyjnych, przestrzennych, mikro-opóźnień oraz modulacji fazy, czyli sesję Przestrzeń i stereofonia 9h!

Jeśli natomiast chciałbyś poznać tajniki masteringu, zacznij od ostatniej sesji Mastering 9h. Jeśli Twoje miksy są bardzo dobre, mogę sprawić, że Twoje nagranie zabrzmi jak nagranie z pierwszych list przebojów! Jeśli natomiast Twoje miksy wymagają jeszcze szlifów, próby mastertingu wykażą niedostatki i uzyskasz ode mnie wskazówki co do tego, nad którymi aspektami swoich miksów powinieneś jeszcze popracować. Skieruję Cię także na najbardziej odpowiednie szkolenie uzupełniające.


Sesja 1 / 24 października
 / ANATOMIA MIKSU

Dlaczego Twoje miksy nie brzmią profesjonalnie?

Akustyka typowej domowej pracowni i sposoby jej poprawy

Wskazówki dotyczące umiejscowienia monitorów odsłuchowych

Optymalna pozycja odsłuchowa

Odsłuch na różnych zestawach głośnikowych (praktyka!)

Miksowanie na słuchawkach vs odsłuch monitorowy

Dlaczego nagrania ulubionych wykonawców brzmią tak dobrze? dyskusja

 

Podstawy pracy z narzędziami pomiarowymi

Zapoznanie z zasadami działania i zastosowaniami analizatora widma

Analiza widmowa wybranych nagrań komercyjnych

Zakresy częstotliwości w miksie i ich znaczenie

Pomiar poziomu szczytowego vs poziomu średniego

Optymalny poziom średni nagrań w różnej stylistyce

Wstęp do korzystania z mierników LUFS

Ustalanie optymalnego poziomu głośności do publikacji w serwisach streamingowych

Matrycowanie Mid-Side

Kontrolera szczeckości bazy stereo za pomocą goniometru i wskaźnika korelacji

 

Pokaz miksu od A do Z (nowość!!!)

Zalecenia dotyczące porządkowania i przygotowania śladów do miksu

Analiza aranżacji i grupowanie śladów

Metody ustalenia wstępnego balansu śladów

Gain staging a zapas dynamiki

Wybór nagrań referencyjnych i konfiguracja projektu do dalszej pracy

Analiza struktury utworu i identyfikacja poszczególnych kluczowych partii

Podstawowe zabiegi korekcji na poszczególnych ścieżkach

Kompresja dynamiki różnych elementów miksu

Dodawanie efektów modulacyjnych i przestrzennych

Techniki panoramowania, kompatybilność miksu z trybem mono, szerokie brzmienie

 

Omówienie zmiksowanych przez nas nagrań uczestników (do 16 śladów – szczegóły niżej)

Porównanie surowych śladów bądź miksu autora z wersją miksu wykonaną przez nas

Omówienie kluczowych zabiegów wykonanych na ścieżkach w każdym z miksów

Rekomendacje co do dalszej pracy i rozwijania umiejętności dla każdego z uczestników

Porównanie brzmienia ścieżek przed i po zabiegach

Na życzenie wykonujemy też drobne korekty proporcji czy ustawień efektów na zajęciach;)


Sesja 2 / 7 listopada
 / BARWA I DYNAMIKA

Nauka pracy z analizatorem widma

Wysokość dźwięku a jego częstotliwość

Harmoniczne i widmo dźwięku

Skale instrumentów muzycznych

Pasmo a barwa dźwięku

Analiza różnych barw syntezatorowych

 

Wprowadzenie do korekcji barwy dźwięku

Zajmowane pasmo a funkcja instrumentu

Różne rodzaje filtrów i ich zastosowania

Pozycjonowanie dźwięków za pomocą korekcji

Usuwanie rezonansów

Samplowanie widma

 

Korektory w praktyce

Przedstawienie sprawdzonych metod korekcji różnych źródeł dźwięku

Zalecenia co do wykorzystania różnych rodzajów korekcji

Ocieplanie dźwięku

Saturacja

Różne strategie rozjaśniania barwy dźwięku

 

Procesory dynamiki i ich zastosowania

Przedstawienie zasady działania kompresora

Parametry kompresji i ich znaczenie

Przykłady zastosowania kompresji

Bramka i expander

Kompresory optyczne, VCA, Vari-mu, FET – ich własności i zastosowania

 

Kontrola dynamiki na ścieżkach

Kompresja elektronicznych vs akustycznych źródeł dźwięku

Zalecane ustawienia kompresji dla różnych źródeł dźwięku

Dynamiczna kontrola wokalu

Skuteczna dwustopniowa kompresja wokalu w praktyce

Wprowadzenie do kompresji wielopasmowej

Kompresja równoległa na przykładach

Częste błędy w stosowaniu kompresji przykłady

 

Kontrola najniższych pasm

Zalecane zabieg i parametry kompresji dla basu i stopy

Współzależność ustawień korekcji i kompresji

Side-chaining w różnych programach DAW

Kontrola dynamiki za pomocą mierników

 

Omówienie zmiksowanych przez nas nagrań uczestników (do 16 śladów – szczegóły niżej)

Porównanie surowych śladów bądź miksu autora z wersją miksu wykonaną przez nas

Omówienie kluczowych zabiegów wykonanych na ścieżkach w każdym z miksów

Rekomendacje co do dalszej pracy i rozwijania umiejętności dla każdego z uczestników

Porównanie brzmienia ścieżek przed i po zabiegach
Na życzenie wykonujemy też drobne korekty proporcji czy ustawień efektów na zajęciach;)


Sesja 3 / 21 listopada
 / PRZESTRZEŃ I STEREOFONIA

Pogłos

Różne rodzaje pogłosu na przykładzie wtyczek PSP (sprężynowy PSP Nexcellence, płytowy PSP 2445, algorytmiczny PSP EasyVerb)

Anatomia pogłosu i najważniejsze parametry

Pogłos jako narzędzie kształtowania przestrzenii

Kształtowanie efektów na kanałach wysyłkowych

Łączenie działania kilku procesorów w celu uzyskania złożonych efektów przestrzennych

 

Efekty delay i modulacyjne

Zjawisko filtracji grzebieniowej

Przesunięcia czasowe pomiędzy kanałami LR

Matrycowanie mid-side oraz jego zastosowania

Goniometr PSP StereoAnalyzer w praktyce

Zaznajomienie z obsługą procesora PSP stompDelay

Przedstawienie metod uzyskania typowych efektów modulacyjnych, jak chorus, flanger czy phaser

Efekty typu delay synchronizowane z tempem

Tworzenie rytmicznych odbić za pomocą PSP 608 MD

Metody kształtowania odbić

Kreatywne wykorzystanie pogłosu (bramkowanie, odwrócony pogłos, panoramowanie pogłosu, pre-delay itd.)

Inne efekty i narzędzia w torze odbić (wysyłkowym)

 

Stereofonia w miksie

Przekształcanie monofonicznych źródeł dźwięku w stereofoniczne

Rozszerzenie stereofonii

Sztuka panoramowania

Kontrolowanie efektów stereofonicznych

Świadome zarządzanie stereofonią w całym projekcie

Zachowanie kompatybilności z trybem mono

 

Omówienie zmiksowanych przez nas nagrań uczestników (do 16 śladów – szczegóły niżej)

Porównanie surowych śladów bądź miksu autora z wersją miksu wykonaną przez nas

Omówienie kluczowych zabiegów wykonanych na ścieżkach w każdym z miksów

Rekomendacje co do dalszej pracy i rozwijania umiejętności dla każdego z uczestników

Porównanie brzmienia ścieżek przed i po zabiegach
Na życzenie wykonujemy też drobne korekty proporcji czy ustawień efektów na zajęciach;)


Sesja 4 
/ 5 grudnia 
/ MASTERING NAGRAŃ MUZYCZNYCH

Czy Twój miks jest już gotowy do masteringu

Odsłuch finalnych wersji miksów uczestników i ich ocena

Szczegółowa analiza za pomocą narzędzi pomiarowych

Porównanie prac z wybranymi nagraniami referencyjnymi

Wybór najlepszych prac w grupie

 

Kontrola dynamiki miksu

Metody pomiaru poziomu szczytowego vs poziomu średniego

Analiza przebiegu fali zgrania

Ustalenie wizji miksu i docelowego poziomu RMS / LUFS

Metody pracy nad warstwą rytmiczną w utworze

Sposoby na uzyskanie tłustego brzmienia bębnów

 

 

Sesja Masteringowa

Przedstawienie typowych zabiegów masteringowych

Szczegółowe przedstawienie kilku projektów masteringowych z uwzględnieniem zastosowanych efektów

Zalecania co do optymalnej wartości poziomu LUFS/RMS/TruePeak itd.

Dyskusja dot. dynamiki, barwy i innych parametrów finalnego zgrania

 

Omówienie masteringu nagrań uczestników (po 1 utworze na uczestnika)

Porównanie nagrania przed i po masteringu przy zachowaniu tego samego poziomu głośności

Omówienie ustawień wszystkich zastosowanych na mastering procesorów wtyczkowych

Rekomendacje co ewentualnych poprawek w miksie i dalszego rozwoju

 

 

*MIKS GRATIS - aby skorzystać z usługi gratisowego miksu (zwykle w cenie ok. 500-600 zł) należy:

przesłać ślady w formie linku najpóźniej 7 dni przed terminem warsztatów. Jeśli wyślesz ślady tuż przed warsztatami nie mogę po prostu zagwarantować że zdążę je zmiksować;) Nie przyjmuję nagrań do miksu po warsztatach w ramach gratisowej usługi.

- zgrać sesję do maksymalnie 16 śladów (mono lub stereo). Nie przyjmuję większych sesji. Jeśli w Twojej sesji jest 17 lub więcej śladów, pogrupuj je z uwzględnieniem poziomów głośności i ustawień w panoramie (np. 1 ścieżka stereo z chórkami (chor), 1 ścieżka stereo z perkusjonaliami (perk), 1 ścieżka stereo z efektami specjalnymi (fx) itd.).

- nazwać ślady korzystając wyłącznie z następujących nazw*: stopa, werbel, klaskanie, hihat, perk, loop, bas, wokal, chor, piano, pad, synt, git, fx. Jeśli śladów danego typu jest więcej, np. ścieżek syntezatorowych, nazwij je synt, synt2, synt3 itd., ew. jeśli w twoim utworze są ślady innych instrumentów, np. fletu czy harfy, zastosuj dla nich inne, możliwie krótkie nazwy, które będą zrozumiałe dla innych uczestnikówJ

przesyłając mi ślady do miksu zgadasz się, abym zaprezentował maks. 20-sekundowy fragment wykonanego przez siebie miksu w swoich mediach społecznościowych lub na stronie.

*Wiem, że komponując i produkując swoje utwory korzystacie z różnych instrumentów, nadając im nazwy presetów lub inne, które waszym zdaniem najlepiej oddają  charakter danej partii. Często też w nazwach umieszczacie np. nazwę projektu itd. Ja natomiast przygotowując sesję do miksu zwykle muszę te nazwy uporządkować i poskracać, aby całe nazwy były widoczne w nagłówkach ścieżek oraz by umożliwić sobie sprawne poruszanie się po sesji. Dzięki temu sesja jest czytelna dla innych uczestników warsztatów, kiedy ją prezentuję. Nie musimy za każdym razem rozszyfrowywać że np. „low end” czy „big bottom” to stopa, bas, efekt specjalny czy może próbka 808-ki;) Nazywając ślady w opisany przeze mnie sposób, ty również będziesz mógł od razu zlokalizować w mojej sesji swoje partie na zajęciach;) Dlatego bardzo uprzejmie proszę Cię o wykonanie tej drobnej czynności;)

Miks na zgrupowanych śladach wcale nie musi oznaczać kompromisów! Owszem, otrzymując stereofoniczny ślad nie będę mógł zastosować np. różnych kompresorów czy innego pogłosu w odniesieniu do każdej składowej, ale w większości wypadków łączna obróbka daje dostatecznie dużo możliwości!

Nie możesz przyjechać na warsztaty, a chciałbyś abym zmiksował Twoje nagranie, napisz do mnie: maciej@musoneo.com

FAQ:

Poniżej odpowiadam na najczęściej zadawane pytania:)

 

Dla kogo przeznaczone są warsztaty? 

Warsztaty przeznaczone są dla wszystkich którzy, chcieliby poprawić jakość swoich miksów i nauczyć się wykonywać mastering we własnym zakresie. W ostatnich edycjach gościliśmy zarówno początkujących producentów-amatorów, jak i właścicieli małych studiów, którzy mają za sobą studia kierunkowe, a także muzyków-instrumentalistów pragnących samodzielnie realizować własne projekty, w tym także artystów znanych z list przebojów;) Coraz częściej gościmy również wokalistów, którzy chcieliby nauczyć się miksować ślady wokalne z podkładami, stąd więcej czasu ostatnio poświęcam omówieniu różnych technik i trików związanych z obróbką wokalu.

 

Jakie rodzaju projektów jest najwięcej? 

Przekrój stylistyczny materiałów nadsyłanych przez uczestników jest zwykle dość duży: od funky/jazzu, poprzez rock, hip-hop i dance, na muzyce eksperymentalnej kończąc. Jako że w warsztatów biorą udział zarówno hobbiści, jak i profesjonaliści, pracujemy ze ścieżkami bardzo różnej jakości. Dzięki temu możemy pokazać nie tylko jakie ustawienia korekcji zastosować do wzorcowo nagranych partii, ale także jak radzić sobie ze śladami, które zostały zarejestrowane z pewnymi błędami, w nienajlepszych warunkach akustycznych itp.

 

Jak przygotować ślady? 

Proszę o ślady możliwie surowe ślady (bez żadnych efektów) i/lub stereofoniczne zgrania na podgrupach z ustawieniami proporcji i panoramy – jeśli śladów jest więcej niż 16 (więcej na temat powodów tego limitu). Zatem proszę o wyłączenie korektorów, kompresorów, efektów modulacyjnych typu chorus/phaser oraz efektów przestrzennych. Można jedynie zostawić te efekty, które stanowią w sposób nierozerwalny o charakterze danej partii, np. specyficzne efekty typu distortion czy wokoderowe (bo zapewne w miksie nie udałoby się uzyskać identycznego rezultatu).

 

Co do automatyki/automatyzacji, to tego rodzaju zabiegi mają częściej charakter kompozycyjny niż techniczny, zatem proszę o zgranie ścieżek z włączonymi efektami podlegającymi automatyce (ewentualnie w razie wątpliwości dołączyć kopię bez efektów). 

Poziomy głośności powinny być ustalone tak, by nie zachodziła konieczność ich korekty w różnych częściach utworu. W innym wypadku to trochę tak, jakbyśmy miksowali dwa różne utwory... Zatem najlepiej, jeśli ustali się poziomy np. posługując się automatyką głośności, aby cały miks był zbalansowany. 

 

Wszystkie pliki powinny mieć tą samą długość. Jeśli to możliwe, bardzo prosiłbym także o przesłanie własnej wersji miksu (nawet wstępnego) do porównania (w tym wypadku może być MP3). To pozwoli mi stwierdzić w jakim kierunku zmierzasz stylistycznie i brzmieniowo oraz opracować dobry miks;) Dzięki temu będę także wiedział np. które instrumenty chciałaś/eś umieścić na dalszych, a które na bliższych planach. 

 

Pliki należy przesłać w postaci linku do pobrania za pośrednictwem GoogleDrive, Dropbox lub WeTransfer. Preferujemy zgrania w formacie WAV 24-bit, 44kHz lub (ewentualnie 48 kHz).

 

W jakiej formie otrzymam zmiksowany materiał? 

Każdy z uczestników otrzymuje ode mnie 24-bitowe lub 32-bitowe pliki zawierające miks nagrania, a w osobnym katalogu umieszczam pojedyncze ślady i zgrania grup! Oznacza to, że będziesz mógł jeszcze zmienić nieco proporcje, podmienić ścieżkę z solówką, dodać wokal do utworu instrumentalnego w przyszłości!

 

Jeśli po warsztatach zechcesz jeszcze raz nagrać wokal lub zmienić barwę syntezatora, możesz po prostu podmienić wybrane ślady w projekcie! Moim celem jest, aby uczestnicy opuszczali warsztaty z głowami pełnymi pomysłów dotyczącymi stosowania różnych łańcuchów efektów oraz gotowymi receptami na brzmienie różnych instrumentów.

 

W jakich programach DAW realizowane są projekty? 

Na warsztatach skupiam się na omawianiu najrozmaitszych zabiegów, technik kompresji, demonstruje w akcji wtyczki różnych firm, zatem wykorzystanie takiego czy innego programu DAW nie ma tu większego znaczenia. Staram się jednak, aby przedstawić miksy na przykładzie kilku różnych DAWów, aby przy okazji pokazać dostępne narzędzi i trochę urozmaicić zajęcia;) Pracuję zamiennie na kilku programach, tj. Cubase 7, PreSonus Studio One 3, Maschine 2.4, Sonar Platinum, Ableton Live 9.6. Domyślnie uruchamiam setki instancji wtyczek PSPaudioware, D16Group i Slate Digital, aby uzyskać miękkie, selektywne i klarowne brzmienie miksów!

 

Jaki jest termin na przesłanie śladów? 

Warunkiem wykonania przez nas miksu i masteringu jest przesłanie śladów na 7 dni przed warsztatami. Formuła warsztatów zakłada pracę i eksperymenty na dużej liczbie wcześniej opracowanych miksów. Dlaczego? Patrz następne pytanie;)

 

Czy mogę przekroczyć limit 16? 

Na warsztatach nie miksuję nagrań uczestników (za wyjątkiem pokazu miksu od A do Z na pierwszej sesji), ale omawiam wcześniej przygotowane projekty, aby zyskać czas na omówienie, dyskusje i ewentualne pytania bądź korekty ustawień na wybranych ścieżkach. Stąd też limit 16 śladów. Na omówienie projektów złożonych z większej liczby śladów brakuje zwykle czasu. Bardziej czasochłonne jest też miksowanie. Plan warsztatów jest dość bogaty, na każdych zajęciach zostaje tylko 3-4 godziny na omówienie miksów wszystkich uczestników!

 

Moje nagrania składają się ze znacznie większej liczby śladów? 

Połącz ze sobą instrumenty grające unisono, ścieżki chórków, efekty itd. Generalnie wszelkie brzmienia warstwowe są idealnymi kandydatami na połączenie w grupy. Musisz jednak przygotować się na drobne kompromisy w przypadku gdy na jednej ścieżce znajdzie się kilka elementów... 

Jeśli masz kilka nagrań nadających się do przekazania do miksu, to zawsze sugerujemy przesłanie tego, które złożone jest z mniejszej liczby śladów, aby uniknąć kompromisów. Celem warsztatów jest zderzenie uczestników z możliwie dużą liczbą różnorodnych projektów. Siedzenie nad jednym nagraniem przez cały dzień nie miałoby sensu...

 

Czy limit obejmuje ślady mono czy stereo? 

Limit to 16 śladów mono lub stereo, przy czym ślad stereo w którym w lewym kanale występuje jeden instrument a w prawym inny, to już nie ślad stereo, ale dwa ślady mono połączone w jeden;)

 

Czy mogę przesłać ślady w MIDI? 

Nie przyjmuję śladów MIDI - zadaniem uczestników jest wybrać możliwie najlepsze brzmienia i dokonać zgrań do postaci plików dźwiękowych, moim - opracować je i umiejscowić w miksie:)

 

Nie mam nagrań, które nadawały by się do przekazania do miksu - czy wobec tego mogę wciąć udział warsztatach? 

Tak! Przesłanie materiału do miksu nie jest obowiązkowe, zwykle korzysta z tej możliwość część uczestników. Dysponuję dość obszerną i wciąż rosnącą bazą zrealizowanych projektów, więc materiałów do pracy na pewno nie zabraknie! Poza nagraniami uczestników zwykle mniej lub bardziej szczegółowo omawiamy kilka innych projektów, aby urozmaić warsztaty i/lub pokazać jak przebiega pracy na innych systemach DAW

 

Na czym polega "praca domowa"?

W ramach warsztatów, przesyłamy projekt do samodzielnego miksu. Każdy z uczestników może wykonać własną wersję miksu i poddać ją konstruktywnej krytyce na warsztatach. 

Przesłać można miks nagrania lub zgranie "po masteringu". Na warsztatach dopasowywaliśmy wzmocnienie tak długo, aż odczuwalny poziom głośności wszystkich zgrań jest taki sam. Dopiero wówczas zaczyna się prawdziwa zabawa! Bo głośniejszy nie znaczy wcale lepszy: ) Często okazuje się, że proporcje są na pozór podobne, ale pomysły na umiejscowienie poszczególnych elementów w miksie zupełnie różne, inne są efekty przestrzenne, rodzaj korekcji, stopień kompresji perkusji itd.Jeżeli Twoje fnagranie składa się z większej ilości śladów i masz wątpliwości jak je podzielić, napisz do nas pod adres: maciej@musoneo.com

PS. Przesłanie nagrania nie jest obowiązkowe. Zachęcamy Was jednak do zrobienia tego, ponieważ to okazja do udziału w sesji mikserskiej w profesjonalnym studiu. 

 

Warsztaty z miksu i masteringu prowadzimy od stycznia 2014 roku. W naszych warsztatach wzięło udział już ponad 600 osób!!! 

CO MÓWIĄ UCZESTNICY MOICH WARSZTATÓW Z MIKSU I MASTERINGU?

„Maciej dzięki za certyfikat, Twój czas oraz zaangażowanie. Wiedza super przydatna, mam zapisane wiele wartościowych informacji, których zapewne sam szukałbym dużo dłużej niż skondensowany warsztat z Tobą. Wiele rozjaśniło mi się w kwestii podziału częstotliwości oraz pracy z nimi. Myślę, że sporo nauczyłem się z zakresu szukania i czyszczenia niepotrzebnych częstotliwości oraz pobijania tych istotnych. Generalnie układania poszczególnych instrumentów w miksie. Muszę jeszcze poćwiczyć i ugruntować wiedzę. Druga kwestia to zdecydowanie nauczyłem się uważniej słuchać muzyki i słyszeć subtelności. Co zaowocowało dobrym ustawienie mojego pieca do basu na którym gram... wcześniej coś mi nie pasowało nie potrafiłem tego zrobić. Teraz pomyślałem co mi nie pasuje jak też wpływa pomieszczenia na brzmienie i „voila” jest dobrze!”
Bartłomiej Talaga (źródło: e-mail)

„Dzięki Maciek za ciekawe i inspirujące zajęcia oraz dobre słowo i krytykę. Jakoś uwierzyłem w siebie dzięki temu kursowi i oczywiście mocno uzupełniłem wiedzę. Poza tym spotkanie z ludźmi jest zawsze ciekawym doświadczeniem zwłaszcza z tak różnych stron i z zupełnie różnymi historiami. To wartość sama w sobie.”
Michał Mossakowski  (źródło: e-mail)

„Ku mojemu zaskoczeniu dowiedziałem się sporo ciekawych patentów i uzupełniłem luki w teorii. Porównywanie prac domowych, miksów i masteringów tego samego materiału zrobionego przez różnych uczestników było bardzo pouczające, a możliwość posłuchania własnych producji w Efekturze i skonfrontowanie ich z opinią Macieja i innych reszty bezcenne. Już w trakcie kursu stałem się czynnym użytkownikiem Musoneo.pl i prawie codziennie oglądam tam coś nowego.
Marcin „Dudzik” Dudzicki - Studio u Dudzika (źródło: e-mail)

„Miło było Panowie, aż trochę żal, że już koniec.”
2Tom Bishop (źródło: grupa FB)

„Warto było jechać tyle kilometrów pozdrawiam wszystkich.”
Robert Kościółek (źródło: grupa FB)

„Cześć Maciej, dziękuję za certyfikat, Warsztat, wiedzę i doświadczenie”
Adam Sornek  (źródło: e-mail)

„Witaj Maćku, chciałbym podziękować za wiedzę!!!!:)(…)”
Marcin Kociński  (źródło: e-mail)

"Podsumowując, jeszcze raz Ci dziękuję za poświęcony czas, dziękuję również za super warsztaty ! Naprawdę sporo się nauczyłem i przełożyło się to już na moje miksy a to dopiero pierwszy tydzień wykorzystywania zdobytej wiedzy w praktyce, z czasem zapewne będzie jeszcze lepiej. Życzę Ci wszystkiego dobrego i do zobaczenia być może jeszcze kiedyś na warsztatach lub poza nimi." (źródło: e-mail)
Rafał Tamborek


"Chciałbym podziękować za szkolenie, dzięki któremu mogłem poznać warsztat kogoś doświadczonego. Mogłem porównać swoje poczynania, sprawdzić czy idę dobrą drogą w swoich pracach - co muszę zmienić, co poprawić, a co zostawić. Spotkanie było dla mnie bardzo pouczające. Na pewno będe się dalej rozwijał. (...) Jeszce raz dziękuję, no i do zobaczenia!"
Michał Nowak

"Dzięki za super szkolenie!"
Bartosz Sobociński

"Ciesze się, że mogłem uczestniczyć w Twoich warsztatach, naprawdę dostałem ogromnego kopa do dalszej pracy nad miksami moich nagrań. :) Jak będziesz organizował kolejne warsztaty obowiązkowo daj znać. :)"
Damiana Zapała "RoY"

"(...) Słuchałem Twojego miksu na monitorach u mnie, no i jest super, bass naprawdę fajnie pracuje! Jeśli kiedyś będę go wydawać, to z wielką chęcią wspomniałbym, że miks i mastering zrobiłeś Ty! Dziękuje za super warszataty, dużo nowej wiedzy i umiejętności nabrałem, także zabieram się za coraz to lepsze kompozycje i produkcje!"
Bartosz Galiński

Miałem okazję brać udział w warsztatach organizowanych przez Maćka z miksu i masteringu w dniach 09-10 stycznia 2016 r. Jako że jestem osobą początkującą, miałem pewne obawy. Niesłusznie :) Cała materia została przedstawiona w sposób czytelny i zrozumiały (...). Dzięki warsztatom poznałem tajniki korzystania z kompresorów, EQ i pogłosów. Nauczyłem się używać stosownych wtyczek z głową, świadomie, nie zaś intuicyjnie. Na przykładach Maciej przedstawił nam sztuczki i tricki gwarantujące naszym nagraniom nowe życie (jasność, otwartość sceny, umiejętne wyważenie instrumentów, wypełnienie przestrzeni w sposób przyjemny dla słuchacza). Było to spotkanie owocujące nowymi znajomościami, wymianą doświadczeń, niezbędną wiedzą, nowym spojrzeniem na temat. Świetna atmosfera, solidnie przygotowane studio, pełne wsparcie prowadzącego. Każdy - niezależnie od poziomu i zainteresowań muzycznych - z pewnością „znalazł i zabrał” coś dla siebie. Nie było przynudzania, krytykanctwa, czy dyletanctwa. Pełen profesjonalizm. Z całą stanowczością - w oparciu o wrażenia własne oraz innych, zdecydowanie reprezentujących wyższy poziom uczestników - mogę Warsztaty i Maćka osobę polecić. Świetna robota (...). Gorąco polecam i… do zobaczenia! :) Z pozdrowieniami i podziękowaniami.  (...)" (źródło: e-mail)

Adam Sornek

"Bardzo dziękuję za świetnie przygotowane przez Ciebie tematy programu. Dzięki za profesjonalizm, zaangażowanie i niezawodność... oraz za "uchylenie drzwi" do - jak sądzę po warsztatach - do raczej niewyczerpanego banku Twoich pomysłów, które niewątpliwie spróbuję zastosować. Poza tym, wytworzyła się świetna atmosfera i trwała do końca, cenne (były) uwagi uczestników naszej grupy itd... Reasumując to dla mnie bardzo cenne doświadczenie. (...)" (źródło: e-mail)
Marek Cetnarowski

"Z niecierpliwością czekam na kolejną edycję!" (źródło: e-mail)
Michał Olszewski

"Dzięki za fajne warsztaty. Dla to mnie pierwsze takie spotkanie z tematem w pro-środowisku. Wyniosłem bardzo dużo ze spotkania w Efekturze i liczę, że jeszcze wpadnę na kurs Musoneo. W trakcie trzygodzinnej drogi do domu nie mogłem się doczekać, aż usiądę z powrotem do swojego sprzętu i skoryguję miksy wg nowo nabytego spojrzenia a przede wszystkim aż uwolnię je od radykalnego basu i morderczej kompresji na sumie!" (źródło: e-mail)
Piotr Honik

"Dzięki za super fajne warsztaty (...). Cieszę się, że przyjechałem (ze Szwecji - przyp. red.) bo raz że sporo nowej wiedzy a dwa że fajnie poznać nowych ludzi i wymienić zdania na wspólne tematy." (źródło: e-mail)
Andrzej Wierzbicki

"Cześć Maćku! Dziękuję Ci za przekazaną wiedzę oraz za miło spędzony czas. Fajnie było Cię w końcu poznać :-) (...) Zawsze chciałem wziąć udział w tych warsztatach, w końcu się udało :-)"(źródło: e-mail)
Grzegorz Podpora

"Dzięki za super warsztaty i atmosferę. Fajnie było poznać tylu utalentowanych ludzi. Wiedzę którą zdobyłem już próbuje przelewać w praktyce (...). Teraz trochę inne spojrzenie na to wszystko-jeszcze raz potężne dzięki (...)!!!"(źródło: e-mail)
Krzysztof Czarnecki

"Dziękuję za świetną lekcję technik masteringu, aczkolwiek informacji było tyle naraz, że w drodze powrotnej mózg mi się zawiesił;) (...). Jeszcze raz dziękuję i życzę wszystkiego dobrego." (źródło: e-mail)
Henryk Teclaw

"Dzięki Maćku za obszeeerne info i za warsztaty, które były dla mnie super doświadczeniem pod wieloma względami (...)." (źródło: e-mail)
Przemek Puk

"Świetna atmosfera i pełen profesjonalizm prowadzącego. Z warsztatów wyciągnąłem bardzo dużo wiedzy. Polecam każdemu, kto tworzy muzykę bądź zajmuje się miksowaniem, niezależnie od gatunku." (źródło: e-mail)
Jakub Kuśpiel

"Bardzo dziękuję za warsztaty, wyniosłem z nich więcej niż przypuszczałem. Uważam, że odwaliłeś kawał super roboty i jesteśmy Ci za to niezmiernie wdzięczni! Dodam, iż pewne jest, że masz we mnie przyszłego uczestnika przyszłych warsztatów z produkcji i postaram się namówić kilku znajomych, którzy na pewno będą nimi zainteresowani." (źródło: e-mail)
Sebastian Weikum

"Warsztaty oraz Twój miks mojego zarysu kawałka bardzo wiele mi pomogły! Zupełnie inaczej podchodzę teraz do miksu - nowe zabiegi, których nie robiłem oraz usystematyzowana wiedza, którą już posiadałem - także jestem bardzo zadowolony. Przesłuchałem i od razu wiem, że to jest ta separacja której szukam, super!" (źródło: e-mail)
Aleksander Kowalczyk

"Jeszcze raz dzięki za świetnie spędzony czas i wiedzę którą nam przekazałeś :)" (źródło: e-mail)
Tomek Rotko


"Dzięki za ślady. U mnie brzmi to naprawdę fajnie. Rzeczywiście w swoim miksie zbyt ostrożnie potraktowałem górę. Podoba mi się również głębia w Twoim miksie. Muszę zwracać na to większą uwagę." (źródło: e-mail)

Piotr Czubin



"Super! Dziękuję Ci bardzo za warsztaty, wiele się nauczyłem. Fajny pomysł z tym,  żeby pracować z miksami uczestników. Pozwoliło mi to spojrzeć inaczej na swoją muzykę. Warto było przyjechać praktycznie z drugiego końca Polski :)" (źródło: e-mail)
Tomasz Mazur