Profesjonalna obróbka wokalu

Profesjonalna obróbka wokalu

access_time 2h 34min 27sek
video_library 32 odcinków

Wykup dostęp do kursu

cena kursu
49,99 zł
Brutto
Subskrypcja tego kursu trwa przez 180 dni.
Dostęp do wszystkich >210 godzin kursów za jedyne 239 zł / 365 dni!

Lista odcinków Profesjonalna obróbka wokalu

  1. Dwustopniowa kompresja wokalu 1 Wykup dostęp access_time 9min 34sek Dwustopniowa kompresja wokalu
  2. Obróbka wokalu (pop/funk) 2 Wykup dostęp access_time 7min 26sek Obróbka wokalu (pop/funk)
  3. Pogłos i taśmowe echo na wokalu (pop/funk) 3 Wykup dostęp access_time 4min 46sek Pogłos i taśmowe echo na wokalu (pop/funk)
  4. Główny wokal i chórki (pop/rock) 4 Wykup dostęp access_time 1min 24sek Główny wokal i chórki (pop/rock)
  5. Kompresja i pogłos na wokalu (pop/rock) 5 Wykup dostęp access_time 2min 30sek Kompresja i pogłos na wokalu (pop/rock)
  6. Chórki (pop/rock) 6 Wykup dostęp access_time 2min 4sek Chórki (pop/rock)
  7. Gotowy pokład a nagranie wielośladowe (hip-hop) 7 Wykup dostęp access_time 3min 11sek Gotowy pokład a nagranie wielośladowe (hip-hop)
  8. Opracowanie barwy głosu (hip-hop) 8 Wykup dostęp access_time 3min 18sek Opracowanie barwy głosu (hip-hop)
  9. Walka z sybilantami (hip-hop) 9 Wykup dostęp access_time 3min 54sek Walka z sybilantami (hip-hop)
  10. Wielostopniowa kompresja wokalu (hip-hop) 10 Wykup dostęp access_time 5min 51sek Wielostopniowa kompresja wokalu (hip-hop)
  11. Taśmowe echo na wokalu (hip-hop) 11 Wykup dostęp access_time 3min 7sek Taśmowe echo na wokalu (hip-hop)
  12. Wokale w refrenach (hip-hop) 12 Wykup dostęp access_time 6min 49sek Wokale w refrenach (hip-hop)
  13. Splice Sounds, czyli jak znaleźć wokal w sieci (house) 13 Wykup dostęp access_time 6min 3sek Splice Sounds, czyli jak znaleźć wokal w sieci (house)
  14. Umiejscowienie wokalu w miksie (house) 14 Wykup dostęp access_time 2min 39sek Umiejscowienie wokalu w miksie (house)
  15. Edycja ścieżek wokalnych (house) 15 Wykup dostęp access_time 3min 3sek Edycja ścieżek wokalnych (house)
  16. Efekty wysyłkowe (house) 16 Wykup dostęp access_time 4min 14sek Efekty wysyłkowe (house)
  17. Przesterowany wokal 17 Wykup dostęp access_time 7min 10sek Przesterowany wokal
  18. Korekcja barwy wokalu (downtempo) 18 Wykup dostęp access_time 3min 45sek Korekcja barwy wokalu (downtempo)
  19. Kompresja wokalu (downtempo) 19 Wykup dostęp access_time 2min 12sek Kompresja wokalu (downtempo)
  20. Usuwanie sybilantów za pomocą de-essera (downtempo) 20 Wykup dostęp access_time 1min 57sek Usuwanie sybilantów za pomocą de-essera (downtempo)
  21. Uszlachetnianie barwy wokalu (downtempo) 21 Wykup dostęp access_time 2min 39sek Uszlachetnianie barwy wokalu (downtempo)
  22. Kreowanie przestrzeni (downtempo) 22 Wykup dostęp access_time 4min 27sek Kreowanie przestrzeni (downtempo)
  23. Sampling - nagrywanie wokalu (elektro) 23 Wykup dostęp access_time 4min 34sek Sampling - nagrywanie wokalu (elektro)
  24. Efekty na wokalu (elektro) 24 Wykup dostęp access_time 5min 6sek Efekty na wokalu (elektro)
  25. Speakerphone i post-produkcja głosu lektroskiego 25 Wykup dostęp access_time 4min 2sek Speakerphone i post-produkcja głosu lektroskiego
  26. This is house music (house) 26 Wykup dostęp access_time 3min 35sek This is house music (house)
  27. Soulowy wokal (house) 27 Wykup dostęp access_time14min 57sek Soulowy wokal (house)
  28. DELAY W MIKSIE - Radiowy delay (jazz/hip-hop) 28 Wykup dostęp access_time 3min 3sek DELAY W MIKSIE - Radiowy delay (jazz/hip-hop)
  29. DELAY W MIKSIE - Ciemny delay na wokalu (hip-hop) 29 Wykup dostęp access_time 4min 2sek DELAY W MIKSIE - Ciemny delay na wokalu (hip-hop)
  30. DELAY W MIKSIE - Krótkie echo w rapie (hip-hop) 30 Wykup dostęp access_time 4min 13sek DELAY W MIKSIE - Krótkie echo w rapie (hip-hop)
  31. Korekcja ścieżek wokalnych i chórków 31 Wykup dostęp access_time12min 2sek Korekcja ścieżek wokalnych i chórków
  32. Kompletna obróbka wokalu (house) 32 Wykup dostęp access_time 6min 50sek Kompletna obróbka wokalu (house)

W tym cyklu prezentujemy zbiór odcinków prezentujący różne sposoby i podejścia do obróbki wokalu na przykładzie nagrań w różnej stylistyce. Rozpoczynamy od omówienia technik korekcji i wielostopniowej kompresji, która pozwala wyrównać dynamikę wykonań wokalnych i osadzić je w kontekście aranżacji. Błędy popełnione na tym etapie często powodują, że miks brzmi amatorsko, a wokal „wyskakuje z miksu” lub nie może się „przebić” – zwłaszcza w przypadku dynamicznych muzycznych podkładów.

 

Następnie przechodzimy do omówienia przykładów obróbki w kontekście miksu, bo tylko takie podejście pozwala stwierdzić, że wszystkie zabiegi zostały przeprowadzone prawidłowo! Rozpoczynamy od pięknej ballady formacji Funky Trip Foundation pt. We Don’t Care, udowadniając że kilka podstawowych zabiegów wystarczy, by wokal brzmiał świetnie (filmy pochodzą z serii pt. Kurs miksu w stylistyce funk)

 

W odcinkach Maurizio Barusse demonstruje jak przebiega proces obróbki wokalu na wielkoformatowej konsoli Carlec S2 przy wykorzystaniu zewnętrznych, sprzętowych procesorów efektów. Jednocześnie zdradza kilka sekretów dotyczących realizacji chórków, które wymagają innego podejścia, w szczególności jeśli chodzi o korekcję i efekty modulacyjne (filmy pochodzą z Kursu miksu z Warsawmix).

 

Nieco innego podejścia wymagają zwykle nagrania rapu. Ich obróbka de facto bardzo przypomina zabiegi stosowane w post-produkcji głosu lektora w reklamach telewizyjnych. Skupiamy się na odpowiedniej korekcji i dość silnej kompresji, różnicując ustawienia dla głównej partii i chórków (filmy pochodzą z kursu miksu w stylu hip-hop!).

 

Kolejny przykład przedstawia proces dopasowywania i edycji ujęć wokalnych pochodzących z biblioteki sampli. Nasza praca nie kończy się na korekcji, kompresji i dodaniu szczypty efektów przestrzennych. W dwóch kolejnych filmach pokazujemy jak stosować automatykę na kanałach wysyłkowych, aby np. rozmyć wokale w przejściach czy tworzyć pieczątki brzmieniowe z fragmentów głównej linii (filmy pochodzą z kursu Vocal House Masterclass).

 

Nie zawsze mamy do czynienia z całymi liniami wokalnymi. Krótkie frazy wymagają innego podejścia i pozwalają na stosowanie ciekawych efektów przestrzennych. Pracujemy z emulacjami kompresorów Vari-mu oraz efektami inspirowanymi kultowymi urządzeniami Lexicon, wykorzystując w nietypowy sposób pogłos splotowy (fimy pochodzą z kursu Miks utworu Brushee)

 

 

Kurs odpowiada na wiele często zadawanych pytań, m.in.:

- na czym polega obróbka wokalu?

- jakie częstotliwości uwypuklić, aby zwiększyć czytelność głosu i poprawić prezencję?

- jakiego rodzaju kompresję stosować, aby wokal „siedział” w miksie?

- jakie efekty stosować na wokalu?

- jak uzyskać szerokie, stereofoniczne brzmienie wokalu, którego obraz jednocześnie pozostanie w środku sceny dźwiękowej?

- czy istnieje takie pojęcie jak „mastering wokalu”;)?

- w jaki sposób szukać wokali w sieci (na przykładzie platformy Splice)?

 

 

Do odwołania kurs oferujemy w super-promocyjnej cenie 49.99 zł (zamiast 69.99 zł)

foto: Jeff Turner, "Lips", Flickr

 

SPRAWDŹ TEŻ SUPER OFERTĘ NA DOSTĘP DO WSZYSTKICH KURSÓW!

Dostęp do wszystkich >210 godzin kursów za jedyne 239 zł / 365 dni!
+ GRATIS wszystkie nowe kursy

Naucz się z nami obsługi oprogramowania, poznaj tajniki miksu i masteringu!