Jak wykorzystać potencjał Maschine i Ableton Live w produkcji muzycznej?
Bardzo często pytacie mnie, jak korzystać z Maschine w środowisku innego programu DAW? możliwośći jest kilka*:
*w tym filmie wykorzystuję sposób 4)
1) Automatyczna synchronizacja wtyczki
Tworzymy projekt w programie Maschine i następnie do już ułożonej aranżacji Maschine dodajemy po prostu różne elementy, np. wokalne w programie Ableton Live. Jak działa tego rodzaju synchronizacja? Pokazuję w odcinku nr 50 kursu obsługi Maschine 2.x
https://musoneo.com/pl/courses/31/Kurs-obslugi-Maschine-2
W takiej konfiguracji warto wykorzystać sekcję transportu Maschine do sterowania w programie Ableton Live! To z kolei jest opisane w odcinku nr 87 kurs obsługi Maschine:
https://musoneo.com/pl/courses/31/Kurs-obslugi-Maschine-2
2) Uruchamianie scen Maschine za pomocą komunikatów MIDI w DAW
Można także uruchamiać sceny Maschine w dowolnym innym programie DAW (np. FL Studio, Studio One, Cubase czy Ableton Live) za pomocą komunikatów MIDI. Częściowo jest to opisane przeze mnie w odcinkach 51 i 52 kursu obsługi Maschine (link patrz wyżej), ale pokazuję także jak wyzwalać te sceny w czasie rzeczywistym za pomocą Luanchpada Mini MK3:
https://musoneo.com/pl/courses/32/episode/2182/Launchpad-jako-sterownik-DAW-dla-Maschine
3) Skrypty dla Ableton Live
Dla niektórych kontrolerów MIDI można niekiedy wykorzystać skrypty (dot. w szczególności popularnych programów do produkcji muzycznej, jak Ableton Live i FL Studio). Niestety w przypadku kontrolerów Maschine MK3 i Maschine Studio możliwości sterowania np. Ableton Live są ograniczone do wykorzystania padów w roli klawiatury, wyzwalania klipów za pomocą matrycy 4x4, regulacji głośności, panoramy itp. Znacznie więcej możliwości w tym względzie daje Maschine JAM we współpracy z Ableton Live, co przedstawiam w tym filmie:
https://musoneo.com/pl/courses/57/episode/1403/Maschine-JAM-jako-kontroler-Ableton-Live-9
4) Wiele instancji w DAW i rejestracja partii za pomocą klawiatury MIDI
Uruchamiamy Maschine VST/AU jako wtyczkę w DAW, używamy kontrolera do wybierania barw itd. Do samego nagrywania w DAW wykorzystujemy jednak inny kontroler niż Maschine, np. klawiaturę MIDI. Ta metoda w połączeniu z Audio drag'n'drop została wykorzystana w prezentowanym projekcie:
https://musoneo.com/pl/courses/39/episode/1671/Morning-Rain-Playthrough
5) Audio drag'n'drop
Sprawa jest prosta. Stworzone w Maschine partie, sceny czy sekwencje perkusyjne przenosimy metodą przeciągnij-upuść do naszego DAW, patrz odcinek nr 55:
https://musoneo.com/pl/courses/31/episode/775/Przenoszenie-audio-z-Maschine-do-DAW.
6) Pełna integracja z DAW
Pokazuję, jak zarejestrować jednocześnie 48 śladów MIDI z trzech instancji Maschine w programie Studio One:
https://musoneo.com/pl/courses/63/episode/1978/Nagrywam-48-x-MIDI-w-Studio-One
Jest to możliwe w każdym DAW, jednak moim zdaniem bardzo niepraktyczne i wymaga bardzo dużej liczby ustawień. Demonstracja w praktyce ustawień, które omawiam w odcinkach 30-35 kursu Studio One od podstaw: https://musoneo.com/pl/courses/73/Presonus-Studio-One-od-podstaw
7) Gra na żywo jednocześnie z Ableton Live i Maschine poprzez ABLETON LINK
https://musoneo.com/pl/courses/76/episode/2070/Jak-dziaa-synchronizacja-Ableton-LINK
Przedstawiam kolejne nagranie, które powstało w ramach mojego szkolenia!
autorzy: Maciej Polański, Krzysztof Kałuża