PSP oldTimer | przykłady zastosowań

Kilka lat temu odbyłem z moim znajomym realizatorem, który dużo miksuje profesjonlanie dla klientów z Europy Zachodniej (wybaczcie mi, że nie podam nazwiska), taką rozmowę:

ja: Jakiego kompresora używasz w swoich miksach?

znajomy: A takiego chyba dość mało znanego, PSP oldTimer

ja: O! Ja też go stosuję, a do czego go używasz?

znajomy: jak się zastanowię, to chyba do wszystkiego (śmiech)

ja: to tak jak ja!

Czy to przypadek, że obaj zajmując się miksowaniem profesjonalnie wybraliśmy ten procesor? Na na rynku są przecież setki wtyczek emulujących działanie rozmaitych kompresorów, co czyni oldTimera wyjątkowym?

PSP oldTimera początkowo stosowałem na masteringu (z presetem Glue Things Together): bardzo niski współczynnik kompresji w połączeniu z umiarkowanym czasem ataku typowym dla urządzeń optycznych pozwala w bardzo przyjemny sposób "wygładzić" obwiednię miksu i uzyskać efekt jego "sklejenia". Zauważyłem też, że w trybie Valve oprócz samego efektu kompresji, procesor w sposób bardzo subtelny ociepla pasmo niskiego środka, co okazał się być jego ogromną zaletą.

Po testach na sumie, zacząłem śmielej korzystać z oldTimera na etapie miksu. Cenię sobie transparentne brzmienie kompresji w przypadku partii wokalnych - często używm dwóch kompresorów w szeregu, z różnymi nastawami, m.in. krótszym i dłuższym atakiem (cała procedura jest omówiona w kursie Kompresja Dynamiki w odcinku Dwustopniowa kompresja wokalu). W Ableton Live stworzyłem nawet specjalny Audio Effect Rack (omawiam w kursie Tajemnice Miksu z PSP Audioware w odcinku PSP oldTimer | Mój sposób na kompresję wokalu z PSPaudioware).



I choć z założenia nie jest to szybki kompresor i nie sprawdzi się w roli limitera, to możliwości redukcji czasu za pomocą dodatkowego, małego pokrętła Time pozwala na tyle skrócić czas reakcji, że śmiało można stosować ten kompresor także w odniesieniu do materiału o charakterze perkusyjnym. Ze względu na swoje własności brzmieniowe zdarza mi się włączać go także na ścieżce stopy, ale tylko wtedy kiedy dążę do zaznaczenia jej ataku. W wielu sesjach w przeszłości był to JEDYNY kompresor jakiego używałem i do tej pory jestem bardzo zadowolony z brzmienia tych miksów. Szczerze polecam:)

Lista odcinków Tajemnice miksu z PSP Audioware

  1. PSP Impressor | Jedyny kompresor jakiego będziesz potrzebować 1 access_time12min 30sek PSP Impressor | Jedyny kompresor jakiego będziesz potrzebować
  2. PSP Saturator | Jak ocieplić barwę miksu i złagodzić brzmienie talerzy? 2 access_time 9min 42sek PSP Saturator | Jak ocieplić barwę miksu i złagodzić brzmienie talerzy?
  3. PSP EQs | Trzy różne korektory na wokalu 3 access_time 5min 47sek PSP EQs | Trzy różne korektory na wokalu
  4. PSP Hertzrider 2 | Jak uzyskać efekty stereo? 4 access_time 9min 1sek PSP Hertzrider 2 | Jak uzyskać efekty stereo?
  5. Aż 5 sposobów na gruby bas w miksie 5 access_time 6min 11sek Aż 5 sposobów na gruby bas w miksie
  6. PSP oldTimer | Mój sposób na kompresję wokalu z PSPaudioware 6 Wykup dostęp access_time 6min 35sek PSP oldTimer | Mój sposób na kompresję wokalu z PSPaudioware
  7. PSP 608 | Jak uzyskać szerokie stereofoniczne brzmienie? 7 Wykup dostęp access_time 4min 39sek PSP 608 | Jak uzyskać szerokie stereofoniczne brzmienie?
  8. PSP Echo | Jak uzyskać głebię sceny dźwiękowej 8 Wykup dostęp access_time 3min 22sek PSP Echo | Jak uzyskać głebię sceny dźwiękowej
  9. PSP E27 | Jak stosować korekcję mid-side na etapie masteringu? 9 Wykup dostęp access_time 5min 49sek PSP E27 | Jak stosować korekcję mid-side na etapie masteringu?
  10. PSP Springbox | Jak używać pogłosu sprężynowego? 10 Wykup dostęp access_time 4min 26sek PSP Springbox | Jak używać pogłosu sprężynowego?
  11. PSP ConsoleQ | Jak radzić sobie z zamulonym brzmieniem perkusji? 11 Wykup dostęp access_time 5min 27sek PSP ConsoleQ | Jak radzić sobie z zamulonym brzmieniem perkusji?
  12. PSP PreQursor | Jak zmiękczyć i ocieplić brzmienie miksu? 12 Wykup dostęp access_time 4min 8sek PSP PreQursor | Jak zmiękczyć i ocieplić brzmienie miksu?
  13. PSP Neon | 2445 - jak poprawic brzmienie werbla? 13 Wykup dostęp access_time 6min 14sek PSP Neon | 2445 - jak poprawic brzmienie werbla?
  14. PSP N2O | jak uzyskać złożone efekty filtracyjne? 14 Wykup dostęp access_time 5min 12sek PSP N2O | jak uzyskać złożone efekty filtracyjne?
  15. PSP 608 | multi-tap delay i jego 10 różnych zastosowań 15 Wykup dostęp access_time14min 3sek PSP 608 | multi-tap delay i jego 10 różnych zastosowań
  16. PSP stompDelay | Jak uzyskać intresujące efekty modulacyjne i przestrzenne? 16 Wykup dostęp access_time12min 24sek PSP stompDelay | Jak uzyskać intresujące efekty modulacyjne i przestrzenne?
  17. PSP stompFilter | 12 przykładów kreatywnego zastosowania filtrów 17 Wykup dostęp access_time14min 24sek PSP stompFilter | 12 przykładów kreatywnego zastosowania filtrów
  18. PSP E27 | Jak ożywić ciemny rockowy miks? 18 Wykup dostęp access_time10min 10sek PSP E27 | Jak ożywić ciemny rockowy miks?
  19. PSP Pianoverb | Pogłos z rezonansu strun i jego zastosowania 19 Wykup dostęp access_time 7min 36sek PSP Pianoverb | Pogłos z rezonansu strun i jego zastosowania
  20. PSP Pianoverb | Nietypowy pogłos na barwie solowej 20 Wykup dostęp access_time 5min 40sek PSP Pianoverb | Nietypowy pogłos na barwie solowej
  21. Praktyczne przykłady wykorzystania wtyczek PSPaudioware 21 Wykup dostęp access_time 8min 2sek Praktyczne przykłady wykorzystania wtyczek PSPaudioware
  22. PSP Hertzrider 2 | Pitch shifter vs frequency shifter 22 Wykup dostęp access_time 8min 22sek PSP Hertzrider 2 | Pitch shifter vs frequency shifter
  23. PSP Nexcellence | Jak używać pogłosu sprężynowego na gitarach 23 Wykup dostęp access_time 3min 51sek PSP Nexcellence | Jak używać pogłosu sprężynowego na gitarach
  24. PSP HertzRider2 | przykłady zastosowań 24 access_time 3min 12sek PSP HertzRider2 | przykłady zastosowań
  25. PSP oldTimer | przykłady zastosowań 25 access_time 4min 58sek PSP oldTimer | przykłady zastosowań
  26. PSP oldTimer MB | kompresja pasmowa w praktyce 26 access_time 4min 41sek PSP oldTimer MB | kompresja pasmowa w praktyce
  27. PSP stompDelay | wszestronny efekt przestrzenny i modulacyjny 27 access_time 4min 18sek PSP stompDelay | wszestronny efekt przestrzenny i modulacyjny

Dostęp do wszystkich >263 godzin kursów za jedyne 255 zł / 385 dni!
+ GRATIS wszystkie nowe kursy

Naucz się z nami obsługi oprogramowania, poznaj tajniki miksu i masteringu!