PSP Pianoverb | Pogłos z rezonansu strun i jego zastosowania

Odcinek kursu dostępny po wykupieniu subskrypcji.

PSP Pianoverb czyli pogłos z rezonansu strun

Tym razem chciałbym przedstawić Wam nietuzinkową marki PSP -Audioware - Pianoverb. Dlaczego to nietypowa wtyczka? Bo źródłem pogłosu jest w tym wypadku rezonans w jaki wpadają struny fortepianu, pobudzane poprzez dźwięk wypełniający pomieszczenie. Jeżeli mieliście kiedyś okazję stanąć tuż obok kogoś, kto właśnie gra na pianinie, to zapewne ten dźwięk będzie dla Was znajomy. Warto też dodać, zjawisko współbrzmienia strun podczas gdy uderzone zostały inne jest coraz częściej emulowane przez producentów fortepianów cyfrowych i fortepianowych ROMplerów.

Po anglielsku nazywa się to sympathtic resonance. niektórzy niezbyt fortunnie tłumaczą jako „rezonans sympatyczny”, choć lepszym określeniem byłoby zapewne „rezonans współzależny”.

Wtyczkę można pobrać bezpośrednio ze strony producenta. Wtyczka jest dostępna właściwie we wszystkich popuarlnych formatach VST i RTAS na PC i MAC oraz dodatkowo AudioUnit na Mac. Co więcej dostępna jest w wersjach 32- lub 64-bitowej. Zatem jeśli zainstlowaliście 64-bitową wersję swojego sekwencera DAW, to pobieracie wersję 64-bitową wtyczki.

Obsługa Pianoverb

Sercem wtyczki jest tuzin operatorów strunowych, dostrojonych do określonych dźwięków. Dwa najważniejsze parametry to Decay Time i Damping. Decay Time to czas wybrzmieniawania efektu. Im dłuższy czas, tym dłuższy bardziej, rozmyty w przestrzeni pogłos.

Damping to stopień tłumienia efektu. W praktyce im wyższa wartość Damping, tym ciemniejsze i bardziej tajemnicze brzemienie efektu. Z punktu widzenia charkteru efektu najistotniejszych parametrem jest Transpose. Ta gałeczka pozwala nam ustalić strój dla całego systemu wirtualnych strun. Struny można przedstrajać w zakresie 2 oktaw w górę lub w dół. Ten parametr raczej nie powinien być zmieniany w czasie rzeczywistym ani podlegać automatyce.

Co innego Tune. Tutaj regulacja stroju jest ograniczona do 1 połótonu w górę lub w dół i przebiega płynnie. Zasadniczo widzimy dwa zastosowania. Po pierwsze cykliczne, płynne zmiany tego parametru pozwalają uzyskać dość charakterystyczny efekt rozstrojenia. Po drugie ciekawie brzmi wybrzmiewa pogłos, którego wysokość jest obniża w trakcie zanikania. 

Niskie wartości Transpose i wysokie tłumienia pozwalają uzyskać bardzo ciemny i przyjemny pogłos, właściwie przypominający klasyczny pogłos algorytmiczny. Nieznaczne podwyższenie stroju sprawia, że pogłos zaczyna nabierać harmonicznego wydźwięku i staje się interesujący. Ciekawą własnością efektu jest możliwość uzyskania bardzo długiego wybrzmienia, świetnie do filmowych efektów.

Lista odcinków Tajemnice miksu z PSP Audioware

  1. Preamp i korektor Jimiego Hendrixa 1 access_time13min 4sek Preamp i korektor Jimiego Hendrixa
  2. PSP Impressor | Jedyny kompresor jakiego będziesz potrzebować 2 access_time12min 30sek PSP Impressor | Jedyny kompresor jakiego będziesz potrzebować
  3. PSP Saturator | Jak ocieplić barwę miksu i złagodzić brzmienie talerzy? 3 access_time 9min 42sek PSP Saturator | Jak ocieplić barwę miksu i złagodzić brzmienie talerzy?
  4. Aż 5 sposobów na gruby bas w miksie 4 access_time 6min 11sek Aż 5 sposobów na gruby bas w miksie
  5. PSP EQs | Trzy różne korektory na wokalu 5 Wykup dostęp access_time 5min 47sek PSP EQs | Trzy różne korektory na wokalu
  6. PSP Hertzrider 2 | Jak uzyskać efekty stereo? 6 Wykup dostęp access_time 9min 1sek PSP Hertzrider 2 | Jak uzyskać efekty stereo?
  7. PSP oldTimer | Mój sposób na kompresję wokalu z PSPaudioware 7 Wykup dostęp access_time 6min 35sek PSP oldTimer | Mój sposób na kompresję wokalu z PSPaudioware
  8. PSP 608 | Jak uzyskać szerokie stereofoniczne brzmienie? 8 Wykup dostęp access_time 4min 39sek PSP 608 | Jak uzyskać szerokie stereofoniczne brzmienie?
  9. PSP Echo | Jak uzyskać głebię sceny dźwiękowej 9 Wykup dostęp access_time 3min 22sek PSP Echo | Jak uzyskać głebię sceny dźwiękowej
  10. PSP E27 | Jak stosować korekcję mid-side na etapie masteringu? 10 Wykup dostęp access_time 5min 49sek PSP E27 | Jak stosować korekcję mid-side na etapie masteringu?
  11. PSP Springbox | Jak używać pogłosu sprężynowego? 11 Wykup dostęp access_time 4min 26sek PSP Springbox | Jak używać pogłosu sprężynowego?
  12. PSP ConsoleQ | Jak radzić sobie z zamulonym brzmieniem perkusji? 12 Wykup dostęp access_time 5min 27sek PSP ConsoleQ | Jak radzić sobie z zamulonym brzmieniem perkusji?
  13. PSP PreQursor | Jak zmiękczyć i ocieplić brzmienie miksu? 13 Wykup dostęp access_time 4min 8sek PSP PreQursor | Jak zmiękczyć i ocieplić brzmienie miksu?
  14. PSP Neon | 2445 - jak poprawic brzmienie werbla? 14 Wykup dostęp access_time 6min 14sek PSP Neon | 2445 - jak poprawic brzmienie werbla?
  15. PSP N2O | jak uzyskać złożone efekty filtracyjne? 15 Wykup dostęp access_time 5min 12sek PSP N2O | jak uzyskać złożone efekty filtracyjne?
  16. PSP 608 | multi-tap delay i jego 10 różnych zastosowań 16 Wykup dostęp access_time14min 3sek PSP 608 | multi-tap delay i jego 10 różnych zastosowań
  17. PSP stompDelay | Jak uzyskać intresujące efekty modulacyjne i przestrzenne? 17 access_time12min 24sek PSP stompDelay | Jak uzyskać intresujące efekty modulacyjne i przestrzenne?
  18. PSP stompFilter | 12 przykładów kreatywnego zastosowania filtrów 18 Wykup dostęp access_time14min 24sek PSP stompFilter | 12 przykładów kreatywnego zastosowania filtrów
  19. PSP E27 | Jak ożywić ciemny rockowy miks? 19 Wykup dostęp access_time10min 10sek PSP E27 | Jak ożywić ciemny rockowy miks?
  20. PSP Pianoverb | Pogłos z rezonansu strun i jego zastosowania 20 Wykup dostęp access_time 7min 36sek PSP Pianoverb | Pogłos z rezonansu strun i jego zastosowania
  21. PSP Pianoverb | Nietypowy pogłos na barwie solowej 21 Wykup dostęp access_time 5min 40sek PSP Pianoverb | Nietypowy pogłos na barwie solowej
  22. Praktyczne przykłady wykorzystania wtyczek PSPaudioware 22 Wykup dostęp access_time 8min 2sek Praktyczne przykłady wykorzystania wtyczek PSPaudioware
  23. PSP Hertzrider 2 | Pitch shifter vs frequency shifter 23 Wykup dostęp access_time 8min 22sek PSP Hertzrider 2 | Pitch shifter vs frequency shifter
  24. PSP Nexcellence | Jak używać pogłosu sprężynowego na gitarach 24 Wykup dostęp access_time 3min 51sek PSP Nexcellence | Jak używać pogłosu sprężynowego na gitarach
  25. PSP HertzRider2 | przykłady zastosowań 25 access_time 3min 12sek PSP HertzRider2 | przykłady zastosowań
  26. PSP oldTimer | przykłady zastosowań 26 access_time 4min 58sek PSP oldTimer | przykłady zastosowań
  27. PSP oldTimer MB | kompresja pasmowa w praktyce 27 access_time 4min 41sek PSP oldTimer MB | kompresja pasmowa w praktyce
  28. PSP stompDelay | wszestronny efekt przestrzenny i modulacyjny 28 access_time 4min 18sek PSP stompDelay | wszestronny efekt przestrzenny i modulacyjny
  29. PSP stompFilter | przykłady zastosowania 29 access_time 4min 48sek PSP stompFilter | przykłady zastosowania
  30. PSP Echo | przykłady zastosowania 30 access_time 3min 36sek PSP Echo | przykłady zastosowania
  31. PSP 285 | niewiarygodne efekty delay 31 access_time 5min 8sek PSP 285 | niewiarygodne efekty delay
  32. PSP stompDelay | w 7 moich miksach 32 access_time 8min 23sek PSP stompDelay | w 7 moich miksach
  33. Lexicon PSP 42 | przykłady zastosowań 33 access_time 4min 10sek Lexicon PSP 42 | przykłady zastosowań
  34. PSP BinAmp 34 access_time 4min 26sek PSP BinAmp
  35. PSP ConsoleQ 35 access_time 3min 54sek PSP ConsoleQ

Dostęp do wszystkich >338 godzin kursów za jedyne 255 zł / 365 dni!
+ GRATIS wszystkie nowe kursy

Naucz się z nami obsługi oprogramowania, poznaj tajniki miksu i masteringu!