Perfekcyjny groove
To odcinek o tym, jak opracowałem perkusję i bas w swoim najnowszym house’owym projekcie inspirowanym hitem Felix da Housecat. W szczególności pokazuję, jak uzyskałem solidny puls i gruby ciepły bas, a całość nawet bez masteringu osiąga docelowe wartości na miernikach!
Skuteczne sposoby na szybkie tworzenie aranżacji
Nie ma co ukrywać, że układanie elektronicznych aranżacji należy do najtrudniejszych zagadnień produkcji muzycznej. Wielu uznanych producentów przyznaje się do tworzenia wzorców i szablonów na bazie innych komercyjnych utworów. W tym odcinku znajdziesz kilka porad na temat tego, jak zabrać się za tworzenie aranżacji, dzieląc prace na mniejsze etapy.
Przykład blokowej aranżacji z efektownymi przejściami
Zapraszam na dekonstrukcję utworu When I Close My Eyes! Prezentuję i omawiam sprawdzony pomysł na 16-blokową aranżację. Pokazuję, jak rozmieszczone zostały kluczowe elementy aranżacji oraz jakim efektom zostały poddane. W utworze zamiennie stosuję męskie i żeńskie frazy wokalne, a także zmieniam w podkładzie tonację z durowej na molową dla tych samych motywów głównych.
Ćwiczenia z obróbki elektronicznych bębnów
To będzie lekcja z krytycznego patrzenia na zestawy perkusyjne pochodzące z fabrycznej biblioteki lub płatnych rozszerzeń dla Maschine. I choć często znajdziemy w nich fantastyczne rytmy, to wkładając odrobinę pracy w ich obróbkę możemy uzyskać znacznie lepsze rezultaty! Obserwując wskazanie mierników Vision 4X opracowuję za pomocą korekcji, kompresji, saturacji i efektów przestrzennych losowo wybrany zestaw perkusyjny. Pod koniec filmu demonstruję różnicę pomiędzy perkusją przed i po mojej dodatkowej obróbce.
Tworzenie wzorca aranżacji w Cubase z perkusją w Maschine
Jako że to Masterclass, a nie zwykły kurs, postanowiłem podzielić się z Tobą pomysłem na wykorzystanie Maschine do tworzenia wzorców (ang. Template) aranżacji. Korzystam z opcji wyzwalania próbek za pomocą komunikatów MIDI, funkcji Extended Lock ale także darmowej wtyczki i stosuję dość szczególny routing sygnałów wewnątrz wtyczki Maschine.
Typowy szkic klubowego utworu jego elementy
Bardzo często zapisuję wiele wersji swoich produkcji. Na przykładzie projektu o nazwie Complicated, który sfinalizowałem w środowisku Maschine, pokazuje kolejne etapy pracy twórczej – od pierwszej zapisanej wersji, która zawiera zaledwie pomysł na progresję akordów. Jednocześnie przemycam porady dotyczące stosowania plug-inów różnych marek. Co ciekawe, zapisane w pierwszej wersji próbki perkusyjne i bas były wielokrotnie zmieniane w wersjach kolejnych tego utworu – zobacz dlaczego!
Od patternów, poprzez sceny, sekcje do finalnej aranżacji
W drugim odcinku opowiadam o tym, jak od układania scen przeszedłem do widoku niemal końcowej aranżacji. Prezentuję szkielet utworu i umiejscowienie różnych sekcji. Podpowiadam, jak zabrać się za budowanie scen, na bazie których będzie relatywnie łatwo skomponować finalny utwór.
Nie poddawaj się i szukaj doskonałych brzmień!
To odcinek o tym, jakich błędów się wystrzegać – jest to opowieść o tym, jak modyfikowałem brzmienie zestawu perkusyjnego. Na tym etapie bardzo często wykonuję zgrania i porównuję je w edytorze dźwięku.
Dopieszczanie miksu
Zawsze dążę do tego, by uzyskać finalne brzmienie już na etapie miksu – pomijając kompresję czy limiting na sumie, której zakres staram się minimalizować. W tym filmie pokazuję, jak za pomocą emulacji nasycenia taśmy i enhancerów niskich tonów można uzyskać parametry i brzmienie nie odbiegające istotnie od tego, jakie znamy z nagrań komercyjnych w podobnej stylistyce.
Maschine jako automat perkusyjny
Zdarza się, że korzystam z Maschine pomocniczo w innym programie DAW, np. do budowania warstwy perkusyjnej. Na przykładzie remiksu utworu Folikela zespołu Moribaya autorstwa Pablo de Grey pokazuję, jak można zabrać się za wyszukiwanie odpowiednich dźwięków i sekwencji!
Anatomia aranżacji
Na przykładzie kolejnego projektu pokazuję, jak skalować i przewijać widok aranżacji. Tłumaczę też zależności pomiędzy scenami i sekcjami aranżacji. Pokazuję także, jak zapętlać wybrane fragmenty utworu. Omawiam wykorzystane w projekcie klipy (CLIPS) a następnie elementy składowe poszczególnych scen.
Dekonstrukcja utworu klubowego
W tym odcinku omawiam wykorzystane w projekcie Random Talk instrumenty i efekty. Zdradzam, których procesorów używam najczęściej i dlaczego. Demonstruję zastosowane na ścieżkach basowych i wokalnych multiefekty. Odcinek kończy prezentacja całego utworu.
Wstęp do gry na żywo z Maschine
Maschine jest doskonałym systemem do gry na żywo! W tym odcinku demonstruję w akcji autorski system gry z wykorzystaniem pokładowych Perform FX oraz procesora Transit Baby Audio. Pokazuję ustawienia zastosowane na różnych ścieżkach, od stopy i basu, po elementy harmoniczne i melodyczne.
Konfiguracja zewnętrznego kontrolera MIDI
Prezentuję ustawienia konfiguracyjne kontrolera MIDI Fighter Twister do omówionego w poprzednim odcinku systemu gry na żywo
Zmiany scen i sekcji za pomocą zewnętrznego kontrolera lub klawiatury MIDI
Kontynuuje wątek gry na żywo. Pokazuję, jak można wykorzystać najmniejszy i najtańszy kontroler marki Novation, czyli Launchpad Mini MK3. W tym celu dzielę matrycę padów na 4 części, by każdą z nich wykorzystać w innym celu.
Sceny vs Sekcje
Prezentuję sposoby na układanie i edycję aranżacji złożonej ze scen, w szczególności jak skracać, wydłużać lub zamieniać miejscami poszczególne sekcje.
Przenoszenie aranżacji i rejestracja automatyzacji w DAW
Na przykładzie pętli pokazuję jak szybko ułożyć w procesie gry na żywo zalążek aranżacji oraz jak rozwiązać kwestię rejestracji automatyzacji. Tym razem łączę Maschine z Ableton Live.