Import plików audio i ich analiza

Import plikow audio i ich analiza (transkrypt)

Cześć, dzisiaj pokażę Wam jak tworzyć obraz DDP w programie WaveLab, ale w ogóle chcę, żeby to była taka podróż przez przygotowanie materiału na płyty CD, z który to proces nieco różni się od tego, jak przygotowuję się nagrania do publikacji w serwisach streamingowych. Tak jak widzicie, będę pracował w programie WaveLab, przy wykorzystaniu mierników, oto właśnie okno tego programu. No i za chwilkę przyjrzymy się, zobaczymy jakie były problemy, z jakimi musiałem, czy będę musiał się uporać, no i na co warto zwrócić uwagę. Także zapraszam.

Zacznę może od tego, jak tworzy się. Obraz płyty CD, DDP, od czego zacząć, a więc w programie WaveLab mamy tutaj coś takiego, jak możliwość stworzenia nowego audiomontażu. I tutaj musimy określić częstotliwość, 44,1 kHz, płyta CD, tworzymy taki obraz. No i teraz pozostaje nam właściwie przeciągnąć z przeglądarki pliki. Warto sprawdzić, czy tytuły są właściwe. Czy format jest właściwy, tutaj mamy wszystko w Wave'ie, 44,1, no i oczywiście sprawdzić też bitowość tych nagrań, najlepiej jeżeli są to Mastery 32, bądź 24-bitowe. A zatem przeciągam sobie te pliki teraz do tego okienka na dole, i program tylko pyta mnie, w jaki sposób je umieścić, a więc mogę umieścić je jeden pod drugim, w ten sposób, żeby na przykład dokonać jakiejś dodatkowej obróbki.

Jeżeli te pliki są, czy zakładam, że są właściwie gotowe, to Line Up Files on Current Track w sposób liniowy, to jest ta domyślna opcja. Zobaczcie, co się teraz wydarzyło, program po prostu wstawił te pliki do jednego, długiego pliku, no i widać, że łącznie mamy tutaj około 40 minut materiału. No i tak, kiedy rzuciłem okiem na tą listę otworów, to teraz zauważyłem, że niektóre z nich są zmasterowane niejako do zera, do tego poziomu zera, ale niektóre z nich są zmasterowane niejako do zera, do tego poziomu zera. Niektóre od BFS, inne zachowują pewien margines, że tak powiem, widać to doskonale na przykład w przypadku pierwszego utworu, jeszcze inne z kolei, tutaj mamy część nagrań na żywo, jest czy zmasterowana, czy tylko zmiksowana w sposób taki dosyć zachowawczy, co oznaczałoby, że można albo podnieść ich poziom głośności, albo rzeczywiście wykonać mastering, zwłaszcza jeżeli nagranie jest swobodne i widać to po niektórych szczytach.

Niektóre zwykle przy zastosowaniu limitera zostałyby, mówiąc kolokwialnie, skoszone, jeżeli widać je, to znaczy, że nagranie można poddać limitingowi i troszeczkę podnieść jego poziom. Ale zwróćcie uwagę, powiększyłem sobie teraz te mierniki widoczne z prawej strony do rozmiarów całej prawej jednej trzeciej ekranu, ale też możecie obserwować mierniki samego WaveLaba, które są widoczne tutaj. Widać na nich będzie przester w formacie True Peak. A zatem słuchamy teraz fragmentów. A więc w bardzo wielu wypadkach dochodzi do wprawdzie niewielkich tutaj overów, A więc w bardzo wielu wypadkach dochodzi do wprawdzie niewielkich tutaj overów, ale jednak dość istotnych w przypadku rzeczywiście przetwarzania przez programy, przez odtwarzacze CD. Tak do końca nie wiemy, co się dzieje na tych krańcach dynamiki, dlatego najlepiej jest, jeśli nagranie jest znormalizowane do poziomu troszeczkę niższego niż 0 dBFS, na przykład minus 0,1 czy minus 0,03 dBFS, ale w trybie True Peak.

Czyli w trybie, w którym uwzględniona jest interpolacja. Zatem jeżeli mamy na przykład szczyty dochodzące w cyfrze do poziomu na przykład minus 0,1 dB, to w procesie interpolacji ta fala, w procesie zamiany jej na analogową falę, może dojść do przekroczenia tego poziomu. Bo jeżeli mamy tutaj te dwa punkty, a tutaj mamy kolejne, no to fala zostanie zinterpolowana w ten sposób. I być może w tym miejscu dojdzie do właśnie tego overu w True Peak. W True Peak tak zwanym.

Lista odcinków Tworzenie obrazu DDP płyty CD Clödie

  1. Import plików audio i ich analiza 1 access_time 4min 49sek Import plików audio i ich analiza
  2. Dopasowanie poziomu True Peak dBTP 2 Wykup dostęp access_time 3min 50sek Dopasowanie poziomu True Peak dBTP
  3. Mastering a zmiany poziomu średniego 3 Wykup dostęp access_time 3min 14sek Mastering a zmiany poziomu średniego
  4. Mastering nagrania akustycznego 4 Wykup dostęp access_time 7min 28sek Mastering nagrania akustycznego
  5. Mastering nagrania rejestrowanego na żywo 5 Wykup dostęp access_time 5min 15sek Mastering nagrania rejestrowanego na żywo
  6. Remsatering w celu podniesienia poziomu 6 Wykup dostęp access_time 3min 33sek Remsatering w celu podniesienia poziomu
  7. Tworzenie obrazu DDP plyty CD 7 Wykup dostęp access_time 9min 23sek Tworzenie obrazu DDP plyty CD
  8. Sztuka tworzenia ściszeń i zgłośnień 8 Wykup dostęp access_time 3min 26sek Sztuka tworzenia ściszeń i zgłośnień
  9. Normalizacja poziomu średniego 9 Wykup dostęp access_time 3min 22sek Normalizacja poziomu średniego

Dostęp do wszystkich >332 godzin kursów za jedyne 255 zł / 365 dni!
+ GRATIS wszystkie nowe kursy

Naucz się z nami obsługi oprogramowania, poznaj tajniki miksu i masteringu!