Jak pracować z nagraniami referencyjnymi?

Odcinek kursu dostępny po wykupieniu subskrypcji.

UWAGA: odcinek jest darmowy, ale wygamane jest logowanie (rejestracja darmowa)

 

Czym są nagrania referencyjne?

Techniczny poziom realizacji nagrań bardzo podniósł się w ostatnich latach, co dotyczy także utworów publikowanych przez samych twórców / producentów, samodzielnie realizujących swoje nagrania. Wiadomo - Musoneo.com, YT itd. ;) Wciąż jednak pewne nagrania brzmią lepiej niż inne. Wbrew temu, w co sam chciałem wierzyć przed laty - nie jest to kwestia drogiego analogowego sprzętu, koniecznie lampowego, ale przede wszystkim wiedzy i umiejętności. Oczywiście umiejętność aplikowania tej wiedzy w praktyce przychodzi z czasem - ale tylko pod warunkiem, że znamy teorię, podstawy przetwarzania cyfrowego dźwięku, zasadę działania efektów itd. Co chcę przez to powiedzieć? Tylko tyle, że za pomocą zbioru starannie wyselekcjonowanych wtyczkowych narzędzi można uzyskać profesjonalne rezultaty. Nie ma zatem żadnego usprawiedliwienia, by nie próbować uzyskać wymarzonego brzmienia w swojej pracowni. W tym celu warto poszukać w sieci, kupić na Beatport itd. nagrania w podobnej stylistyce, co własne. Nagranie referencyjne musi być obiektywnie poprawnie zrealizowane, lecz każdy zapewne wybierze coś innego. Osoby nagrywające jazz zapewne inaczej będą się zapatrywać na parametry brzmieniowe utworów i proporcje niż osoby tworzące dynamiczny EDM.

 

Jak nagrania referencyjne pomagają miksować?

Po pierwsze, słuchanie nagrań referencyjnych (czyli nagrań, które uznamy za świetnie zrealizowane i jednocześnie zbliżone pod względem stylistyki i instrumentarium do naszych kompozycji) pozwala "nastroić" nasz słuch jeszcze przed rozpoczęciem pracy, być może także wprawić nas w dobry nastrój;) Po drugie, ciągłe porównywanie efektów naszej pracy do efektów pracy ulubionych mistrzów gatunku natychmiast ujawnia ewentualne niedostatki naszych nagrań. To może być frustrujące, ale także motywujące - bo kiedy diagnoza jest postawiona (np. za mało basu), to wiadomo jak leczyć (np. "dodać" basu). W kontekście pracy z niskimi częstotliwościami polecam film "5 spososób na gruby bas", gdzie użyłem ok. 10 wtyczek w odniesieniu do kluczowej w dole pasma partii. 

 

W jaki sposób porównywać brzmienie miksu z nagraniami komercyjnymi będącymi po masteringu?

Ta kwestia jest właśnie przedmiotem tego filmu. Zapraszam na seans;)

 

 

WARSZTATY MIX & MASTER: 

https://musoneo.com/pl/page/24/Masterclass

Lista odcinków Jak przygotować ścieżki do miksu?

  1. Co to jest stem-mastering? 1 Wykup dostęp access_time 5min 42sek Co to jest stem-mastering?
  2. Jakie nazwy nadać ścieżkom 2 Wykup dostęp access_time 3min 0sek Jakie nazwy nadać ścieżkom
  3. Jakie kolory nadać ścieżkom? 3 Wykup dostęp access_time 2min 8sek Jakie kolory nadać ścieżkom?
  4. Czy i jak grupować ślady? 4 Wykup dostęp access_time 6min 40sek Czy i jak grupować ślady?
  5. Jaki zapis dynamiki w miksie warto zachować? 5 Wykup dostęp access_time 2min 17sek Jaki zapis dynamiki w miksie warto zachować?
  6. Dlaczego warto używać markerów w aranżacji? 6 Wykup dostęp access_time 3min 10sek Dlaczego warto używać markerów w aranżacji?
  7. Jak pracować z nagraniami referencyjnymi? 7 Wykup dostęp access_time 4min 11sek Jak pracować z nagraniami referencyjnymi?

Dostęp do wszystkich >338 godzin kursów za jedyne 255 zł / 365 dni!
+ GRATIS wszystkie nowe kursy

Naucz się z nami obsługi oprogramowania, poznaj tajniki miksu i masteringu!