Jaki zapis dynamiki w miksie warto zachować?

Aby móc kupować lub oglądać, musisz być zalogowany.

UWAGA: odcinek jest darmowy, ale wygamane jest logowanie (rejestracja darmowa)

Jaki jest docelowy poziom szczytowy miksu?

Zacznijmy nasze rozważania od końca. Naszym celem jest uzyskanie spójnego brzmieniowo, dobrze kontrolowanego miksu, którego poziom szczytowy (ang. peak level) nie będzie przekraczał okolic -12 do -6 dBFS. Taki "zapas" pozwoli nam przystąpić do zabiegów masteringowych na szynie sumującej lub... przekazać miks osobie, która naszym zdaniem wykonana to lepiej:) Jeśli zatem po zaimportowaniu śladów do pustej sesji w DAW poziom na szynie sumującej przekracza 0dB, musimy rozpocząć pracę od obniżenia tego poziomu na wszystkich śladach. Poprawne metody wykonania tej procedury w szczegółach omawiam w kursie Miksowanie muzyki elektronicznej w praktyce.
 

Co jeszcze warto wziąć pod uwagę ustalając poziom głośności ścieżek?

Bardzo wiele efektów wtyczkowych emulujących działania urządzeń analogowych zachowuje się inaczaj, kiedy podamy na ich wejście silny sygnał niż kiedy podamy sygnał. Regulacja za pomocą tłumików w DAW oznacza zwykle zmiany poziomu "po efektach" (ang. tryb post-fx), zatem obniżenie poziomu śladów za pomocą tłumików nie uchroni nas przed zbytnim wysterowaniem tychże efektów. Dlatego warto to zrobić stosując wtyczki do regulacji poziomu lub poprzez ściszenie samych śladów. Z pomocą mogą przyjść narzędzia edycyjne DAW lub nawet zewnętrzny edytor (pamiętajmy jednak że obniżenie poziomu i ponowny zapis do nawet 24-bitowego formatu może oznaczać utratę dynamiki, dlatego lepiej trzymać formatu zmiennoprzecinkowego w trybie 32-bit lub zmiany wykonać)

 

Jaki zatem powinien być poziom "wyjściowy" do miksu?

Odwołam się do własnych doświadczeń. Choćbym nie wiem jak się starał - w szczególności nawet jeśli pilnuję by sygnał po komprsji miał podobny odczuwalny poziom co przed kompresją - w trakcie miksu zwykle poziom średni i szczytowy odrobinę rośnie. Dzieje się tak również ze względu na korekcję w niskich zakresach oraz efekty przestreznne, w szczególności efekty typu delay i inne, które zaczynają powoli wypełniać nam przestrzeń pomiędzy instrumentami. Zatem ja zalecam, by poziom szczytowy (peak level) na szynie sumującej ustalić w granicach od ok. -18 do -12 dBFS. Biorąc pod uwagę powyższą dygresję oraz fakt, że systemy DAW pracują z 32 i 64-bitową rozdzielczością, nie musimy obawiać się utraty dynamiki. Niższego poziomu jednak nie zalecam ze względu na ograniczania samych interfejsów audio, których dynamika jest skończona i nawet najlepsze urządzenia zwykle nie mają więcej jak 120 czy 130 dB dynamiki (jako choćby mój RME Babyface Pro FS).

 

WARSZTATY MIX & MASTER: 

https://musoneo.com/pl/page/24/Masterclass

Lista odcinków Jak przygotować ścieżki do miksu?

  1. Co to jest stem-mastering? 1 access_time 5min 42sek Co to jest stem-mastering?
  2. Jakie nazwy nadać ścieżkom 2 access_time 3min 0sek Jakie nazwy nadać ścieżkom
  3. Jakie kolory nadać ścieżkom? 3 access_time 2min 8sek Jakie kolory nadać ścieżkom?
  4. Czy i jak grupować ślady? 4 access_time 6min 40sek Czy i jak grupować ślady?
  5. Jaki zapis dynamiki w miksie warto zachować? 5 Zaloguj się access_time 2min 17sek Jaki zapis dynamiki w miksie warto zachować?
  6. Dlaczego warto używać markerów w aranżacji? 6 Zaloguj się access_time 3min 10sek Dlaczego warto używać markerów w aranżacji?
  7. Jak pracować z nagraniami referencyjnymi? 7 Zaloguj się access_time 4min 11sek Jak pracować z nagraniami referencyjnymi?

Dostęp do wszystkich >224 godzin kursów za jedyne 239 zł / 365 dni!
+ GRATIS wszystkie nowe kursy

Naucz się z nami obsługi oprogramowania, poznaj tajniki miksu i masteringu!