Monitory studyjne, dlaczego ich potrzebujemy?
Dlaczego do prac muzycznych nie bardzo nadaje się wieża hi-fi czy boombox? W tym filmie kilka słów na temat tzw. monitorów studyjnych.
Monitory studyjne – zestawy głośnikowe charakteryzujące się wypłaszczoną charakterystyką przenoszenia, aby zapewnić możliwie wierną reprodukcję dźwięku pod kątem krytycznej oceny wszelkich prac wykonywanych przez realizatora dźwięku.
Dlaczego warto wybrać monitory studyjne do pracy z dźwiękiem? Większość konsumenckich zestawów głośników, wież hi-fi czy przenośnych głośników jest projektowana pod kątem dostarczenia słuchaczowi jak największej ilości wrażeń ze słuchania muzyki, co może wiązać się z celowym kolorowaniem dźwięku, akcentowaniem niskich tonów, efektami psedo-stereo, procesorami typu loudness itd.
Monitory studyjne najczęściej występują w wersjach aktywnych, czyli z zbudowanym wzmacniaczem, zaprojektowanym pod kątem idealnego dopasowania i uzyskania wiernej reprodukcji dźwięku. Regulacja głośności odbywa się za pomocą interfejsu lub miksera.
Monitory studyjne dzielą się na bliskiego, średniego i dalekiego pola. W domowych pracowniach najczęściej stosowane są niewielkie aktywne monitory bliskiego pola, które można kupić już za kilkaset złotych za parę, w dużych studiach nagraniowych często spotkamy duże pełnopasmowe systemy odsłuchowe kosztujące często kilkadziesiąt tysięcy i więcej za parę.