Złącza TRS, TS, XLR i RCA

W specyfikacji często spotkacie się z oznaczeniami złącz TRS, TS, XLR itd. Wyjaśnię krótko, czym się różnią i jakie mają zastosowania.

TRS (po ang. Tip Ring Sleeve) – to złącze typu jack z końcówką, pierścieniem i tuleją; występuje w wersji ¼” oraz 1/8”, co odpowiada średnicy 6,35 mm i 3,5 mm; kable zakończone takimi złączami służą transmisji sygnałów stereofonicznych lub monotonicznych;

TS (po ang. Tip, Sleeve) – to złącze typu jack z końcówką i tuleją; podobnie jak złącze TRS występuje w odmianie 1/4” oraz 1/8”; tego rodzaju złącza służą wyłącznie transmisji sygnałów monofonicznych

XLR – to złącze 3-pinowe występujące w wersji męskiej (piny) oraz żeńskiej (otwory); służy transmisji sygnałów symetrycznych; pin 1 to masa, pin 2 to tzw. pin „gorący” niosący sygnał, pin 3 to pin „zimny” z sygnałem odwróconym w fazie.

RCA – to złącze niesymetryczne znajdujące zastosowanie w połączeniach audio; potocznie określane jako cinch; ze względu na powszechne stosowanie w gramofonach często oznaczone jako Phono (ang. Phonograph); nośnikiem sygnału jest bolec, pierścień masy służy także do mocowania w gniazdach; w profesjonalnym sprzęcie na tego typu złączach często są realizowane porty S/PDIF (czyli Sony/Philips Digital Interface Format)

Standardem w studiach nagrań są kable zakończone wtykami TRS i TS o średnicy ¼”. Wszystkie gitary i większość syntezatorów oraz grooveboksów połączymy kablami niesymetrycznymi zakończonymi złączami TS, procesory dźwięku, przedwzmacniacze, kompresory i monitory studyjne zwykle będziemy chcieli połączyć kablami symetrycznymi najczęściej zakończonymi złączami XLR lub TRS. Ze względu na mniejszą średnicę złącz TRS są one częściej stosowane w wielokanałowych interfejsach audio, krosownicach itd. Wówczas przydają się kable z jednej strony zakończone złączem XLR, z drugiej TRS. Warto też zwrócić uwagę na to, że do wyjść podłączamy żeńskie końcówki XLR, a do wejść męskie XLR.

Do połączenia niektórych mniejszych urządzeń, których wejścia i wyjścia są zrealizowane na złączach stereofonicznych TRS 1/8” przydadzą się kable zakończone z drugiej strony wtykami RCA lub TRS. W sklepach z podzespołami elektronicznymi bez trudu kupimy przejściówki RCA-TS. Generalnie należy jednak starać się ograniczać liczbę przejściówek i przedłużaczy, aby połączenie były możliwie pewne i bezawaryjne. Chwiejne końcówki i przejściówki mogą być źródłem przerwań i trzasków.

Polecane materiały uzupełniające na musoneo.com

Więcej na temat kabli SSQ znajdziesz na musoneo.com w filmie pt. Wymiana kabli w mojej pracowni https://musoneo.com/kable-ssq-wymiana-kabli-w-mojej-pracowni-e7825 

Lista odcinków Produkcja muzyczna dla początkujących

  1. Co to jest Interfejs audio i dlaczego jest potrzebny? 1 access_time 3min 27sek Co to jest Interfejs audio i dlaczego jest potrzebny?
  2. Jak działają sterowniki audio? 2 access_time 4min 10sek Jak działają sterowniki audio?
  3. Czemu służą kontrolery MIDI / CV? 3 access_time 3min 57sek Czemu służą kontrolery MIDI / CV?
  4. Co to jest program DAW? 4 access_time 3min 35sek Co to jest program DAW?
  5. Co to jest MIDI i jak działa? 5 access_time 2min 38sek Co to jest MIDI i jak działa?
  6. Co to jest latencja? 6 access_time 4min 4sek Co to jest latencja?
  7. Klawiatura sterująca MIDI - musisz ją mieć! 7 access_time 4min 4sek Klawiatura sterująca MIDI - musisz ją mieć!
  8. Monitory Studyjne 8 access_time 3min 0sek Monitory Studyjne
  9. Jak działa mikrofon pojemnościowy 9 access_time 4min 50sek Jak działa mikrofon pojemnościowy
  10. Dlaczego warto wybrać mikrofon dynamiczny? 10 access_time 2min 53sek Dlaczego warto wybrać mikrofon dynamiczny?
  11. Złącza TRS, TS, XLR i RCA 11 access_time 5min 41sek Złącza TRS, TS, XLR i RCA
  12. Połączenia symetryczne 12 access_time 2min 56sek Połączenia symetryczne
  13. Co to jest adaptacja akustyczna i dlaczego jest ważna? 13 access_time 3min 12sek Co to jest adaptacja akustyczna i dlaczego jest ważna?
  14. Edytor pianolowy czyli Pianoroll 14 access_time 2min 0sek Edytor pianolowy czyli Pianoroll
  15. Co to jest kwantyzacja i kiedy jej używać? 15 access_time 2min 29sek Co to jest kwantyzacja i kiedy jej używać?
  16. Co to jest normalizacja i czemu służy? 16 access_time 4min 3sek Co to jest normalizacja i czemu służy?
  17. Co określa zakres dynamiki? 17 access_time 2min 58sek Co określa zakres dynamiki?
  18. Co to jest instrument wirtualny? 18 access_time 3min 40sek Co to jest instrument wirtualny?
  19. Co to jest groovebox? 19 access_time 7min 18sek Co to jest groovebox?
  20. Jak działa Aftertouch 20 access_time 2min 26sek Jak działa Aftertouch
  21. Jak działa arpeggiator? 21 access_time 3min 6sek Jak działa arpeggiator?
  22. Czym wyróżnia się mikser analogowy? 22 access_time 2min 35sek Czym wyróżnia się mikser analogowy?
  23. Cechy i funkcje mikserów cyfrowych 23 access_time 2min 15sek Cechy i funkcje mikserów cyfrowych
  24. Jak ustawić i kiedy używać monitoringu bezpośredniego? 24 access_time 2min 36sek Jak ustawić i kiedy używać monitoringu bezpośredniego?
  25. Słuchawki otwarte 25 access_time 2min 26sek Słuchawki otwarte
  26. Słuchawki zamknięte 26 access_time 3min 10sek Słuchawki zamknięte
  27. Automatyzacja parametrów 27 access_time 2min 33sek Automatyzacja parametrów
  28. Częstotoliwość próbkowania 28 access_time 3min 24sek Częstotoliwość próbkowania
  29. Jak ustalić właściwą wielkość bufora programowego? 29 access_time 2min 47sek Jak ustalić właściwą wielkość bufora programowego?
  30. Dlaczego warto wybrać sterowniki ASIO? 30 access_time 3min 56sek Dlaczego warto wybrać sterowniki ASIO?

Dostęp do wszystkich >338 godzin kursów za jedyne 255 zł / 365 dni!
+ GRATIS wszystkie nowe kursy

Naucz się z nami obsługi oprogramowania, poznaj tajniki miksu i masteringu!