Przed nami odcinek bardziej techniczny, bo dotyczący ustawień sterowników dźwiękowych, które pozwolą Ci skonfigurować kartę dźwiękową lub interfejs audio w sposób, który lepiej odpowiada Twoim potrzebom.
Bufor programowy – wielkość bloku danych wyznaczająca aplikacji komputerowej czas na przetworzenie porcji danych; im większa wartość bufora, tym więcej czasu komputer będzie miał na realizację zadań i tym większe będzie opóźnienie od polecania do wygenerowania dźwięku; mniejsze wartości bufora pozwalają ograniczyć opóźnienie kosztem większego wykorzystania mocy obliczeniowej CPU
Co to oznacza dla nas, muzyków i producentów? Korzystając z komputerowego samplera lub instrumentu wirtualnego zwykle będziemy chcieli ustawić możliwie najmniejszy bufor aby zminimalizować ewentualne opóźnienia od wciśnięcia klawisza na klawiaturze do pojawienia się dźwięku w na wyjściu interfejsu audio. Nowoczesne urządzenia tego typu pozwalają nam wybierać pomiędzy ustawieniami od 16 sampli do 2048 lub nawet 4096 sampli, co zwykle przekłada się na opóźnienie rzędu od ok. 1,5 ms do kilkudziesięciu milisekund, przy czym dokładne wartości mogą być różne dla różnych urządzeń.
Tak krótki czas może niekiedy skutkować trzaskami i innymi artefaktami, zwłaszcza jeśli w naszej komputerowej sesji uruchomionych jest wiele instrumentów wirtualnych. Dlatego większość producentów do typowych prac kompozytorskich stosuje wartości małe, ale nie najmniejsze dostępne wartości bufora, np. 64, 128 lub 256 w zależności od rodzaju prac i wydolności komputera i samego interfejsu. Do prac mikse z kolei zaleca się ustawienie dużych wartości bufora. Kilkudziesięciomilisekundowe opóźnienie nie będzie zauważalne podczas uruchamiania odtwarzania, a dzięki temu możemy wykorzystać więcej wymagających efektów wtyczkowych, czyniąc brzmienie nagrań ciekawszym.
Polecane materiały uzupełniające na musoneo.com
Jako że praca z dźwiękiem w czasie rzeczywistym, a właściwe czasem bliskim rzeczywistemu, bo mamy tu do czynienia z niewielkim opóźnieniem, wymaga dużej mocy obliczeniowej i z różnych powodów komputery nie zawsze radzą sobie z tymi zadaniami tak, jak tego byśmy oczekiwali – czyli bezproblemowo. Dlatego polecam Ci abyś zarejestrował się za darmo na mojej stronie na kurs pt. Jaki komputer do produkcji muzycznej, w którym podpowiadam m.in. jak dokonać ustawień dotyczących planu zasilania, samych sterowników czy zmierzyć latencję DPC:
https://musoneo.com/studio/247-229-Optymalizacja-komputera-do-pracy-z-audio.html#/1-subscriptionduration-180