Chamber Reverb czyli o nagrywaniu pogłosu w specjalnych pomieszczeniach

Odcinek kursu dostępny po wykupieniu subskrypcji.

Komnata pogłosowa

Zanim cyfrowe urządzenie stały się popularne w wielu nagraniach wykorzystywano do rejestracji pogłosu specjalnie przygotowane pomieszczenia, zwykle o nieregularnych kształtach i silnie odbijających dźwięk betonowych, ceglanych czy nawet szklanych ścianach. Zwykle stawiano w nich piec gitarowy lub inne źródło odtwarzające dźwięk oraz mikrofon, względnie dwa mikrofony dla uzyskania stereofonii. Tak nagrany sygnał miksowano z dźwiękiem, do którego chciano dodać pogłos. Odpowiedni dobór pomieszczenia i jego omikrofonowania pozwala niekiedy uzyskać stopień realizmu i szczegółowości trudny do uzyskania na drodze emulacji. Wiele słynnych kompleksów studiów nagraniowych wciąż utrzymuje w ramach swoich struktur specjalnie wyodrębnione pomieszczenia w tym celu.

Techniki pogłosowe ze studiów Abbey Road

Jedno z najsłynnieszych pomieszczeń pogłosowych funkcjonowało od lat 50 w studiach Abbey Road. Plugin marki Waves Abbey Road pogłos z liniami opóźniającymi pozwala uzyskać bardzo bogate, złożonych efekty przestrzenne. Uwzględnia m.in. taśmowe echo STEED w torze pogłosu. Nazwa satnowi skrót od Send Tape Echo Echo Delay lub Single Tape Echo Echo Delay. Technika stworzona w studiu polegała na wysyłaniu do pomieszczenia sygnału nieprzetworzonego za pośrednictwem głowicy odtwarzającej magnetofonu taśmowego. Możliwe było także ponowne wysłanie już przetworzonego sygnału w pętli sprzężenia zwrotnego, co dawało możliwość wydłużenia naturalnego pogłosu, uzyskania znacznie dłuższego czasu wybrzmiewania i jednocześnie dość specyficznego brzmienia, które można usłyszeń w wielu nagrania The Beatles. 

Trzy różne pomieszczenia

Wtyczka daje nam dostęp do trzech wirtualnych pomieszczeń, słynnej komnaty pogłosowej Studia nr 2 w Abbey Road. pomieszczenia lustrzanego, które wybudowano w latach osiemdziesiątych na tyłach studia nr 3 z myślą o jasnym brzmieniu pogłosu, a także pomieszczenia o kamiennych ścianach ze studia Olympic Studios, które z kolei pozwala uzyskać nieco ciemniejszą barwą pogłosu. Do wyboru mamy dwa rodzaju głośników B&W802 oraz Altec 605. B&W oferuje szerokie pasmo przenoszenia, zapewniając brzmienie, które zapewne określilibyśmy jako nowoczesne, natomiast Altec zaznacza częstotliwości środka i wysokiego środka, ograniczając wybrzmieniwanie pogłosu w niższych rejestrach. Użytkownik może także określić rodzaj i umiejscowienie mikrofonów. Umieszczając je bliżej ścian uzyskamy więcej transjentów i jaśniejsze brzmienie efektu STEED. 

Lista odcinków Pogłos w produkcji muzycznej

  1. Co to jest pogłos? 1 Wykup dostęp access_time 6min 19sek Co to jest pogłos?
  2. Jak uzyskać realistyczny krótki pogłos za pomocą linii opóźniających? 2 Wykup dostęp access_time 6min 10sek Jak uzyskać realistyczny krótki pogłos za pomocą linii opóźniających?
  3. Rejestracja dźwięku z pogłosem czy bez? 3 Wykup dostęp access_time 7min 21sek Rejestracja dźwięku z pogłosem czy bez?
  4. Pogłos w kanale wysyłkowym czy na ścieżce? 4 Wykup dostęp access_time21min 15sek Pogłos w kanale wysyłkowym czy na ścieżce?
  5. Efekty przed czy po tłumiku (pre- czy post-fader)? 5 Wykup dostęp access_time 9min 34sek Efekty przed czy po tłumiku (pre- czy post-fader)?
  6. Anatomia pogłosu i kształtowanie wczesnych odbić 6 Wykup dostęp access_time10min 46sek Anatomia pogłosu i kształtowanie wczesnych odbić
  7. Chamber Reverb czyli o nagrywaniu pogłosu w specjalnych pomieszczeniach 7 Wykup dostęp access_time14min 7sek Chamber Reverb czyli o nagrywaniu pogłosu w specjalnych pomieszczeniach
  8. Rejestracja pogłosu w pomieszczeniu 8 Wykup dostęp access_time 7min 12sek Rejestracja pogłosu w pomieszczeniu
  9. Spring Reverb czyli pogłos sprężynowy 9 Wykup dostęp access_time12min 25sek Spring Reverb czyli pogłos sprężynowy
  10. Plate Reverb wszystko o pogłosie płytowym 10 Wykup dostęp access_time17min 56sek Plate Reverb wszystko o pogłosie płytowym
  11. Techniki mikrofonowe w rejestracji pogłosu 11 Wykup dostęp access_time10min 46sek Techniki mikrofonowe w rejestracji pogłosu
  12. Pogłos na perkusji oraz ujecia overhead i room 12 Wykup dostęp access_time13min 0sek Pogłos na perkusji oraz ujecia overhead i room
  13. Pogłos na werblu 3 nagrania 3 różne podejścia 13 Wykup dostęp access_time13min 32sek Pogłos na werblu 3 nagrania 3 różne podejścia
  14. Stereofoniczny akustyczny werbel 14 Wykup dostęp access_time 4min 1sek Stereofoniczny akustyczny werbel
  15. Pogłos małych pomieszczeń czyli Room Reverb 15 Wykup dostęp access_time28min 23sek Pogłos małych pomieszczeń czyli Room Reverb
  16. Wstęp do korzystania z pogłosu splotowego 16 Wykup dostęp access_time15min 42sek Wstęp do korzystania z pogłosu splotowego

Dostęp do wszystkich >229 godzin kursów za jedyne 239 zł / 365 dni!
+ GRATIS wszystkie nowe kursy

Naucz się z nami obsługi oprogramowania, poznaj tajniki miksu i masteringu!