Wstęp do korzystania z pogłosu splotowego

Odcinek kursu dostępny po wykupieniu subskrypcji.

Pogłos splotowy czyli Convolution Reverb

Jak działa pogłos splotowy?

Ze względu na sposób uzyskania efektów warto wyróżnić jeszcze jeden rodzaj efektów pogłosowych – pogłosy splotowe. I choć operacje matematyczne leżące u podstaw przetwarzania sygnałów przy pomocy tej technologii są skomplikowane i wymagają niemałych zasobów, założenia leżące u jej podstaw są proste. Jeżeli zarejestrujemy za pomocą wysokiej klasy mikrofonu dźwięk odtwarzany za pomocą referencyjnych monitorów odsłuchowych, to takie nagranie powinno powiedzieć nam wszystko na temat tego, jak zachowuje się dźwięk w określonej przestrzeni i co pomieszczenie dodaje do odtworzonego w nim „impulsu”. Następnie wystarczy „pomnożyć” każdą próbkę dźwięku przez odpowiedź opisującą występujący pogłos. Troszkę więcej na temat metologii rejestracji i przetwarzania próbek opowiem już zapewne w kolejnym odcinku, w tym chciałem opowiedzieć więcej na temat własności tego rodzaju efektów i ich zastosowań.

Altiverb 7 XL

Działanie pogłosu splotowego zaprezentuję na przykładzie Altiverb firmy Audioease. W chwili swojej premiery w roku 2001 był to pierwszy dostępny komercyjnie pogłos wtyczkowy tego typu. Od tego czasu jego biblioteka, jak i sam procesor został znacząco rozbudowany. Jak działa? Zasadniczo cała zabawa sprowadza się do wyboru pomieszczenia i określenia ilości pogłosu jaki schcemy zastosować. W przeciwieństwie do algorytmicznych pogłosów zwykle emulujących pogłos takiej czy innej sali koncertowej w przypadku Audioease zbiór pomieszczeń obejmuje także wnętrza samochodów i innych środków transportu, przestrzenie publiczne, lasy oraz klatki schodowe.

Odpowiedzi impulsowe

Zasadniczo presety są one podzielone pomiędzy pogłosy wykorzystywane zwykle w rejestracji instrumentów (MUSIC), pogłosy użyteczne w post-produkcji dźwięku do filmów (POST). Jako że nic nie stoi także na przeszkodzie by w ten sposób odtwarzać brzmienie najsłynniejszych procesorów pogłosowych, w bibliotece znajdziemy także ogromną ich kolekcję (GEAR). Osobną kategorię stanowią pogłosy o charakterze eksperymentalnym – można je znaleźć w kategorii Design. Można też tworzyć bibliotekę własnych impulsów, o czym więcej za chwilę. W testowaniu pogłosów bardzo pomaga w tym wybór kilkunastu całkowicie suchych próbek, całkowicie pozbawionych pogłosu. 

Lista odcinków Pogłos w produkcji muzycznej

  1. Co to jest pogłos? 1 Wykup dostęp access_time 6min 19sek Co to jest pogłos?
  2. Jak uzyskać realistyczny krótki pogłos za pomocą linii opóźniających? 2 Wykup dostęp access_time 6min 10sek Jak uzyskać realistyczny krótki pogłos za pomocą linii opóźniających?
  3. Rejestracja dźwięku z pogłosem czy bez? 3 Wykup dostęp access_time 7min 21sek Rejestracja dźwięku z pogłosem czy bez?
  4. Pogłos w kanale wysyłkowym czy na ścieżce? 4 Wykup dostęp access_time21min 15sek Pogłos w kanale wysyłkowym czy na ścieżce?
  5. Efekty przed czy po tłumiku (pre- czy post-fader)? 5 Wykup dostęp access_time 9min 34sek Efekty przed czy po tłumiku (pre- czy post-fader)?
  6. Anatomia pogłosu i kształtowanie wczesnych odbić 6 Wykup dostęp access_time10min 46sek Anatomia pogłosu i kształtowanie wczesnych odbić
  7. Chamber Reverb czyli o nagrywaniu pogłosu w specjalnych pomieszczeniach 7 Wykup dostęp access_time14min 7sek Chamber Reverb czyli o nagrywaniu pogłosu w specjalnych pomieszczeniach
  8. Rejestracja pogłosu w pomieszczeniu 8 Wykup dostęp access_time 7min 12sek Rejestracja pogłosu w pomieszczeniu
  9. Spring Reverb czyli pogłos sprężynowy 9 Wykup dostęp access_time12min 25sek Spring Reverb czyli pogłos sprężynowy
  10. Plate Reverb wszystko o pogłosie płytowym 10 Wykup dostęp access_time17min 56sek Plate Reverb wszystko o pogłosie płytowym
  11. Techniki mikrofonowe w rejestracji pogłosu 11 Wykup dostęp access_time10min 46sek Techniki mikrofonowe w rejestracji pogłosu
  12. Pogłos na perkusji oraz ujecia overhead i room 12 Wykup dostęp access_time13min 0sek Pogłos na perkusji oraz ujecia overhead i room
  13. Pogłos na werblu 3 nagrania 3 różne podejścia 13 Wykup dostęp access_time13min 32sek Pogłos na werblu 3 nagrania 3 różne podejścia
  14. Stereofoniczny akustyczny werbel 14 Wykup dostęp access_time 4min 1sek Stereofoniczny akustyczny werbel
  15. Pogłos małych pomieszczeń czyli Room Reverb 15 Wykup dostęp access_time28min 23sek Pogłos małych pomieszczeń czyli Room Reverb
  16. Wstęp do korzystania z pogłosu splotowego 16 Wykup dostęp access_time15min 42sek Wstęp do korzystania z pogłosu splotowego

Dostęp do wszystkich >237 godzin kursów za jedyne 239 zł / 365 dni!
+ GRATIS wszystkie nowe kursy

Naucz się z nami obsługi oprogramowania, poznaj tajniki miksu i masteringu!