Techniki mikrofonowe w rejestracji pogłosu

Odcinek kursu dostępny po wykupieniu subskrypcji.

Rejestracja pogłosu w sali koncertowej

Świetnym przykładem wirtualizacji technik mikrofonowych stosowanych na potrzeby rejestracji dźwięku w pomieszczeniu pogłosowym jest T-Verb firmy Eventide. Interfejs wtyczki podzielony jest pomiędzy pomieszczenie oraz konsolę. Umiejscowienie w pomieszczeniu mikrofonów możemy w intuicyjny sposób zmieniać, a poziom sygnału rejestrowanego przez mikrofony, jego dynamikę czy umiejscowienie w panoramie zmieniać w mikserze.

Hansa Studios

Widoczne w górnej części interfejsu wtyczki pomieszczenie to słynne Meisterhall berlińskiego kompleksu Hansa Studios podczas sesji na płytę Heroes Davida Bowie. Założenie jest takie, że pierwszy mikrofon to tzw. mikrofon bliski do którego śpiewał David Bowie. Jego umiejscowienie nie podlega wprawdzie regulacji, ale możemy określić jego charakterystykę. Domyślnie zapewne był to mikrofon o charakterystyce kardioidalnej. Alternatywą jest charakterystyka ósemkowa lub wszechkierunkowa. W przypadku wyboru tej ostatniej ilość zarejestrowanego pogłosu będzie największa.

Eventide T-Verb

W przypadku wtyczki T-Verb użytkownik ma niemal pełną swobodę jeśli chodzi o ustawienia mikrofonów 2 i 3. Im dalej postawiony zostanie mikrofon, tym dłuższy czas predelay, zmienia się także charakter wczesnych odbić. W trybie stereo u  stawienie stereofonicznego mikrofonu bliżej np. prawej ściany sprawi że w prawym kanale pojawi się więcej pogłosu i odwrotnie.

Dźwięk z pierwszego mikrofonu trafia na kanał pierwszy, gdzie do dyspozycji mamy kompresor, podobnie jak podczas sesji Hereos miał Tony Visconti. W torze mikrofonów drugiego i trzeciego mamy natomiast bramki, które można ze sobą „zlinkować”. W przypadku linkowania zmiana parametru bramki w jednym z torów oznacza zmianę tego samego parametru bramki w drugim torze. Dzięki temu możemy uzyskać bramkowany pogłos, ale nie tylko.

 

Lista odcinków Pogłos w produkcji muzycznej

  1. Co to jest pogłos? 1 Wykup dostęp access_time 6min 19sek Co to jest pogłos?
  2. Jak uzyskać realistyczny krótki pogłos za pomocą linii opóźniających? 2 Wykup dostęp access_time 6min 10sek Jak uzyskać realistyczny krótki pogłos za pomocą linii opóźniających?
  3. Rejestracja dźwięku z pogłosem czy bez? 3 Wykup dostęp access_time 7min 21sek Rejestracja dźwięku z pogłosem czy bez?
  4. Pogłos w kanale wysyłkowym czy na ścieżce? 4 Wykup dostęp access_time21min 15sek Pogłos w kanale wysyłkowym czy na ścieżce?
  5. Efekty przed czy po tłumiku (pre- czy post-fader)? 5 Wykup dostęp access_time 9min 34sek Efekty przed czy po tłumiku (pre- czy post-fader)?
  6. Anatomia pogłosu i kształtowanie wczesnych odbić 6 Wykup dostęp access_time10min 46sek Anatomia pogłosu i kształtowanie wczesnych odbić
  7. Chamber Reverb czyli o nagrywaniu pogłosu w specjalnych pomieszczeniach 7 access_time14min 7sek Chamber Reverb czyli o nagrywaniu pogłosu w specjalnych pomieszczeniach
  8. Rejestracja pogłosu w pomieszczeniu 8 Wykup dostęp access_time 7min 12sek Rejestracja pogłosu w pomieszczeniu
  9. Spring Reverb czyli pogłos sprężynowy 9 Wykup dostęp access_time12min 25sek Spring Reverb czyli pogłos sprężynowy
  10. Plate Reverb wszystko o pogłosie płytowym 10 Wykup dostęp access_time17min 56sek Plate Reverb wszystko o pogłosie płytowym
  11. Techniki mikrofonowe w rejestracji pogłosu 11 Wykup dostęp access_time10min 46sek Techniki mikrofonowe w rejestracji pogłosu
  12. Pogłos na perkusji oraz ujecia overhead i room 12 Wykup dostęp access_time13min 0sek Pogłos na perkusji oraz ujecia overhead i room
  13. Pogłos na werblu 3 nagrania 3 różne podejścia 13 Wykup dostęp access_time13min 32sek Pogłos na werblu 3 nagrania 3 różne podejścia
  14. Stereofoniczny akustyczny werbel 14 Wykup dostęp access_time 4min 1sek Stereofoniczny akustyczny werbel
  15. Pogłos małych pomieszczeń czyli Room Reverb 15 Wykup dostęp access_time28min 23sek Pogłos małych pomieszczeń czyli Room Reverb
  16. Wstęp do korzystania z pogłosu splotowego 16 Wykup dostęp access_time15min 42sek Wstęp do korzystania z pogłosu splotowego

Dostęp do wszystkich >338 godzin kursów za jedyne 255 zł / 365 dni!
+ GRATIS wszystkie nowe kursy

Naucz się z nami obsługi oprogramowania, poznaj tajniki miksu i masteringu!