Pogłos na werblu 3 nagrania 3 różne podejścia

Odcinek kursu dostępny po wykupieniu subskrypcji.

Pierwszy przykład - muzyka pop-disco

W wielu nagraniach popowych czy dyskotekowych wystarczy bardzo krótki pogłos na werblu. Zwykle punktem startowym w przypadku elektronicznych werbli jest dla mnie pogłos o długości od ok. 1 do 1,5 sekundy, dla nagrań których tempo zawiera się w przedziale od 100 do 140 uderzeń na minutę. W pierwszej kolejności słucham werbla z większą ilością pogłosu niż zamierzam finalnie ustawić, aby precyzyjniej dobrać jego parametry. W przypadku procesora Eventide SP2016 kluczowym parametrem jest POSITION. Wartości bliskie 100% przesuwają ten pogłos daleko w głąb sceny dźwiękowej i tym samym można odnieść wrażenie że dźwięk został umieszczony w dość dużym pomieszczeniu. Ustawiam potencjometr w pozycji środkowej i szukam odpowiedniej wartości DRY/WET.

Drugi przykład - muzyka synthwave

W drugim przykładzie dźwiękowym pogłos towarzyszy co drugiemu uderzeniu werbla, co jednak nie przeszkodziło mi dodać do werbla bardzo długi, bilsko 3 sekundowy pogłos. Ze względu na stosunkowo wolne tempo pogłos wygasa przed kolejnym uderzeniem.

Trzeci przykład - muzyka elektroniczna-folk

Demonstruję kolejny sposób na szukanie odpowiedniego pogłosu. W pierwszej kolejności szukam pogłosu, który będzie miał odpowiedni charakter. W drugim kroku demonstruję, jak określić długość pogłosu i pre-delay. W trzecim kroku sprawdzam wpływ nasycenia bloku wejściowego procesora pogłosowego oraz dostępne efekty poszerzające bazę stereo.

Pre-delay

Kolejna sprawa to odpowiedni pre-delay, czyli niejako czas opóźnienia jaki dzieli jaki dzieli uderzenie od wystąpienia ogona pogłosowego. Zwykle szukam takiej takiej wartości opóźnienia, która pozwoli mi jedynie delikatnie oddzielić sygnał nieprzetworzony od właściwego pogłosu. Niekiedy ciekawe rezultaty można osiągnąć stosując dłuższy czas pre-delay, jednocześnie skracając wybrzmiewanie czy długość pogłosu.

Korekcja pogłosu

Nie można zapomnieć o bardzo ważnej sprawie, to jest o korekcji barwy dźwięku samego pogłosu. Jeśli pozbawimy pogłos energii w najwyższych pasmach, pogłos może wydawać się zbyt ciemny, a jeśli pogłos będzie zbyt jasny, może zbytnio wybijać się w miksie. Oczywiście wszystko zależy od gustu, od tego jaki efekt chcemy uzyskać.

Lista odcinków Pogłos w produkcji muzycznej

  1. Co to jest pogłos? 1 Wykup dostęp access_time 6min 19sek Co to jest pogłos?
  2. Jak uzyskać realistyczny krótki pogłos za pomocą linii opóźniających? 2 Wykup dostęp access_time 6min 10sek Jak uzyskać realistyczny krótki pogłos za pomocą linii opóźniających?
  3. Rejestracja dźwięku z pogłosem czy bez? 3 Wykup dostęp access_time 7min 21sek Rejestracja dźwięku z pogłosem czy bez?
  4. Pogłos w kanale wysyłkowym czy na ścieżce? 4 Wykup dostęp access_time21min 15sek Pogłos w kanale wysyłkowym czy na ścieżce?
  5. Efekty przed czy po tłumiku (pre- czy post-fader)? 5 Wykup dostęp access_time 9min 34sek Efekty przed czy po tłumiku (pre- czy post-fader)?
  6. Anatomia pogłosu i kształtowanie wczesnych odbić 6 Wykup dostęp access_time10min 46sek Anatomia pogłosu i kształtowanie wczesnych odbić
  7. Chamber Reverb czyli o nagrywaniu pogłosu w specjalnych pomieszczeniach 7 access_time14min 7sek Chamber Reverb czyli o nagrywaniu pogłosu w specjalnych pomieszczeniach
  8. Rejestracja pogłosu w pomieszczeniu 8 Wykup dostęp access_time 7min 12sek Rejestracja pogłosu w pomieszczeniu
  9. Spring Reverb czyli pogłos sprężynowy 9 Wykup dostęp access_time12min 25sek Spring Reverb czyli pogłos sprężynowy
  10. Plate Reverb wszystko o pogłosie płytowym 10 Wykup dostęp access_time17min 56sek Plate Reverb wszystko o pogłosie płytowym
  11. Techniki mikrofonowe w rejestracji pogłosu 11 Wykup dostęp access_time10min 46sek Techniki mikrofonowe w rejestracji pogłosu
  12. Pogłos na perkusji oraz ujecia overhead i room 12 Wykup dostęp access_time13min 0sek Pogłos na perkusji oraz ujecia overhead i room
  13. Pogłos na werblu 3 nagrania 3 różne podejścia 13 Wykup dostęp access_time13min 32sek Pogłos na werblu 3 nagrania 3 różne podejścia
  14. Stereofoniczny akustyczny werbel 14 Wykup dostęp access_time 4min 1sek Stereofoniczny akustyczny werbel
  15. Pogłos małych pomieszczeń czyli Room Reverb 15 Wykup dostęp access_time28min 23sek Pogłos małych pomieszczeń czyli Room Reverb
  16. Wstęp do korzystania z pogłosu splotowego 16 Wykup dostęp access_time15min 42sek Wstęp do korzystania z pogłosu splotowego

Dostęp do wszystkich >316 godzin kursów za jedyne 255 zł / 365 dni!
+ GRATIS wszystkie nowe kursy

Naucz się z nami obsługi oprogramowania, poznaj tajniki miksu i masteringu!