Efekty przed czy po tłumiku (pre- czy post-fader)?

Odcinek kursu dostępny po wykupieniu subskrypcji.

Reverb pre-fader czy post-fader?

W większości wypadków pogłos będziemy chcieli zastosować po tłumiku, czyli post-fader. Dzięki temu, kiedy obniżymy głośność danej ścieżki, zmniejszy się także ilość sygnału, jaki zostanie wysłany na pogłos i odwrotnie – podniesienie głośności samej ścieżki będzie skutkowało zwiększeniem głośności w torze pogłosowym - w skrócie proporcje pomiędzy sygnałem surowym a pogłosem zostaną zachowane.  

Wybierając dla wysyłek tryb post-fader zyskujemy także pewność że na pogłos trafi sygnał po obróbce za pomocą efektów umieszczonych na danej ścieżce, w szczególności po korekcji i kompresji. W innym wypadku musielibyśmy zapewne korygować dynamikę i barwę samego pogłosu. 

Tryb pre-fader warto wybrać wtedy, gdy chcemy uzyskać wrażenie przybliżania / oddalania się danego źródła dźwięku w określonej przestrzeni. Bo choć sam pogłos również zmieniałby się w prawdziwym pomieszczeniu, dla uproszczenia można przyjąć że pogłos nie zmienia się znacząco, a sygnał nieprzetworzony cichnie gdy obiekt się oddala. Świetnym przykładem mogą być odgłosy kroków dodawane w post-produkcji filmowej. To umożliwia transformację brzmienia od suchego do całkowicie upogłosowionego.

Lista odcinków Pogłos w produkcji muzycznej

  1. Co to jest pogłos? 1 Wykup dostęp access_time 6min 19sek Co to jest pogłos?
  2. Jak uzyskać realistyczny krótki pogłos za pomocą linii opóźniających? 2 Wykup dostęp access_time 6min 10sek Jak uzyskać realistyczny krótki pogłos za pomocą linii opóźniających?
  3. Rejestracja dźwięku z pogłosem czy bez? 3 Wykup dostęp access_time 7min 21sek Rejestracja dźwięku z pogłosem czy bez?
  4. Pogłos w kanale wysyłkowym czy na ścieżce? 4 Wykup dostęp access_time21min 15sek Pogłos w kanale wysyłkowym czy na ścieżce?
  5. Efekty przed czy po tłumiku (pre- czy post-fader)? 5 Wykup dostęp access_time 9min 34sek Efekty przed czy po tłumiku (pre- czy post-fader)?
  6. Anatomia pogłosu i kształtowanie wczesnych odbić 6 Wykup dostęp access_time10min 46sek Anatomia pogłosu i kształtowanie wczesnych odbić
  7. Chamber Reverb czyli o nagrywaniu pogłosu w specjalnych pomieszczeniach 7 access_time14min 7sek Chamber Reverb czyli o nagrywaniu pogłosu w specjalnych pomieszczeniach
  8. Rejestracja pogłosu w pomieszczeniu 8 Wykup dostęp access_time 7min 12sek Rejestracja pogłosu w pomieszczeniu
  9. Spring Reverb czyli pogłos sprężynowy 9 Wykup dostęp access_time12min 25sek Spring Reverb czyli pogłos sprężynowy
  10. Plate Reverb wszystko o pogłosie płytowym 10 Wykup dostęp access_time17min 56sek Plate Reverb wszystko o pogłosie płytowym
  11. Techniki mikrofonowe w rejestracji pogłosu 11 Wykup dostęp access_time10min 46sek Techniki mikrofonowe w rejestracji pogłosu
  12. Pogłos na perkusji oraz ujecia overhead i room 12 Wykup dostęp access_time13min 0sek Pogłos na perkusji oraz ujecia overhead i room
  13. Pogłos na werblu 3 nagrania 3 różne podejścia 13 Wykup dostęp access_time13min 32sek Pogłos na werblu 3 nagrania 3 różne podejścia
  14. Stereofoniczny akustyczny werbel 14 Wykup dostęp access_time 4min 1sek Stereofoniczny akustyczny werbel
  15. Pogłos małych pomieszczeń czyli Room Reverb 15 Wykup dostęp access_time28min 23sek Pogłos małych pomieszczeń czyli Room Reverb
  16. Wstęp do korzystania z pogłosu splotowego 16 Wykup dostęp access_time15min 42sek Wstęp do korzystania z pogłosu splotowego

Dostęp do wszystkich >316 godzin kursów za jedyne 255 zł / 365 dni!
+ GRATIS wszystkie nowe kursy

Naucz się z nami obsługi oprogramowania, poznaj tajniki miksu i masteringu!