Pogłos na perkusji oraz ujecia overhead i room

Odcinek kursu dostępny po wykupieniu subskrypcji.

Pogłos na bębnach

Stara szkoła i nowoczesne techniki mikrofonowania bębnów

Jeśli oglądaliście mój kurs pt. Nagrywanie instrumentów akustycznych zapewne pamiętacie, że Kuba – właściciel studia Sound & Wave Studios - poświęcił wiele uwagi rejestracji bębnów oraz ich mikrofonowaniu. To dlatego, że brzmienie akustycznych bębnów w dużej mierze zależy od zastosowanych technik. Zgodnie z zasadami starej szkoły, mniejsze zestawy perkusyjne można z powodzeniem nagrywać za pomocą 2 lub 3 mikrofonów. Wielu producentów preferuje otwarte, oldschoolowe brzmienie bębnów, które można usłyszeć na nagraniach Beatlesów i innych kultowych kapel z okresu lat 60. i 70. W takim wypadku wielkomembranowy mikrofon o charakterystyce kardioidalnej umieszcza się zwykle na osi bębna basowego, lecz w dość dużej odległości od niego, tj. nawet ok. 1 – 1,5m. Drugi mikrofon pojemnościowy umieszcza się w takim wypadku nad głową perkusisty w taki sposób, aby dobrze uchwycić brzmienie werbla, a trzeci można skierować na tomy. W filmie pokazuję to na zdjęciach, które wykonałem w studiu Sonus. Z kolei nowoczesne, hiperrealistyczne brzmienie akustycznych zestawów perkusyjnych zakłada zaangażowanie wielu zaawansowanych technik mikrofonowych, w tym łączenie dźwięku poszczególnych elementów zestawu uchwyconych za pomocą dedykowanych im różnych mikrofonów umieszczonych bardzo blisko, jak i mikrofonów umieszczonych w większej odległości, które odpowiadają za ogólny obraz bębnów, powietrze oraz pogłos samego pomieszczenia. 

Overheady oraz ujęcia room w wielośladowych nagraniach perkusji

W wielośladowych zgraniach zwykle znajdziemy ujęcia oznaczone jako overheads lub w skrócie OVR. Często rezygnuje się ze stosowania osobnych mikrofonów do talerzy, bo właśnie ich obraz można zwykle odpowiednio uchwycić za pomocą umieszczonych nad zestawem mikrofonów pojemnościowych, w roli tzw. overheadów. Oprócz tego kolejne mikrofony mogą być umieszczone kilka metrów od zestawu perkusyjnego. To właśnie ich ustawienie jest przedmiotem wielu gorących dyskusji i kontrowersji. Nic dziwnego – mikrofony „ambiensowe” dają największe możliwości kreatywnego kształtowania brzmienia: niekiedy bywają umieszczane poza pomieszczeniem nagrań, w korytarzu, na klatce schodowej lub innych nietypowych miejscach. Dlatego w przypadku żywych bębnów zawsze rozpoczynam od słuchania i wstępnego miksu z wykorzystaniem ujęć za pomocą par mikrofonów ambientowych oraz ujęć typu Room. W wielu wypadkach ich wykorzystanie daje bardzo zadowalające rezultaty i dodatkowy pogłos nie jest konieczny. Oczywiście w przypadku bębnów niezwykle istotne jest aby je dobrze zarejestrować. Kiedy otrzymuję do miksu słabe nagrania, źle nastrojonych instrumentów, zaszumione, z dużą ilością przesłuchów, wiem od razu że prawdopodobnie nie uzyskam dobrego rezultatu. W toku tego filmu demonstruję, jak określić poziom dźwięku z ujęć z mikrofonów oznaczonych jako overheads i room, a także od jakich zabiegów korekcji można rozpocząć pracę i jak stosować kompresję oraz narzędzia służące kształtowaniu transjentów. 

Lista odcinków Pogłos w produkcji muzycznej

  1. Co to jest pogłos? 1 Wykup dostęp access_time 6min 19sek Co to jest pogłos?
  2. Jak uzyskać realistyczny krótki pogłos za pomocą linii opóźniających? 2 Wykup dostęp access_time 6min 10sek Jak uzyskać realistyczny krótki pogłos za pomocą linii opóźniających?
  3. Rejestracja dźwięku z pogłosem czy bez? 3 Wykup dostęp access_time 7min 21sek Rejestracja dźwięku z pogłosem czy bez?
  4. Pogłos w kanale wysyłkowym czy na ścieżce? 4 Wykup dostęp access_time21min 15sek Pogłos w kanale wysyłkowym czy na ścieżce?
  5. Efekty przed czy po tłumiku (pre- czy post-fader)? 5 Wykup dostęp access_time 9min 34sek Efekty przed czy po tłumiku (pre- czy post-fader)?
  6. Anatomia pogłosu i kształtowanie wczesnych odbić 6 Wykup dostęp access_time10min 46sek Anatomia pogłosu i kształtowanie wczesnych odbić
  7. Chamber Reverb czyli o nagrywaniu pogłosu w specjalnych pomieszczeniach 7 access_time14min 7sek Chamber Reverb czyli o nagrywaniu pogłosu w specjalnych pomieszczeniach
  8. Rejestracja pogłosu w pomieszczeniu 8 Wykup dostęp access_time 7min 12sek Rejestracja pogłosu w pomieszczeniu
  9. Spring Reverb czyli pogłos sprężynowy 9 Wykup dostęp access_time12min 25sek Spring Reverb czyli pogłos sprężynowy
  10. Plate Reverb wszystko o pogłosie płytowym 10 Wykup dostęp access_time17min 56sek Plate Reverb wszystko o pogłosie płytowym
  11. Techniki mikrofonowe w rejestracji pogłosu 11 Wykup dostęp access_time10min 46sek Techniki mikrofonowe w rejestracji pogłosu
  12. Pogłos na perkusji oraz ujecia overhead i room 12 Wykup dostęp access_time13min 0sek Pogłos na perkusji oraz ujecia overhead i room
  13. Pogłos na werblu 3 nagrania 3 różne podejścia 13 Wykup dostęp access_time13min 32sek Pogłos na werblu 3 nagrania 3 różne podejścia
  14. Stereofoniczny akustyczny werbel 14 Wykup dostęp access_time 4min 1sek Stereofoniczny akustyczny werbel
  15. Pogłos małych pomieszczeń czyli Room Reverb 15 Wykup dostęp access_time28min 23sek Pogłos małych pomieszczeń czyli Room Reverb
  16. Wstęp do korzystania z pogłosu splotowego 16 Wykup dostęp access_time15min 42sek Wstęp do korzystania z pogłosu splotowego

Dostęp do wszystkich >338 godzin kursów za jedyne 255 zł / 365 dni!
+ GRATIS wszystkie nowe kursy

Naucz się z nami obsługi oprogramowania, poznaj tajniki miksu i masteringu!