Rejestracja dźwięku z pogłosem czy bez?

Odcinek kursu dostępny po wykupieniu subskrypcji.

Rejestracja dźwięku z pogłosem

Podczas realizacji nagrań można spotkać się zasadniczo z trzema strategiami. Pierwsza polega na rejestracji dźwięku takim jakim jest w danym pomieszczeniu. Nagrywając kwartet smyczkowy możemy wykorzystać szereg technik mikrofonowych, aby uchwycić dźwięk poszczególnych instrumentów z uwzględnieniem ich umiejscowienia oraz pewnej dozy pogłosu. 

Rejestracja dźwięku bezpośredniego i pogłosu

Druga na nagrywaniu z pogłosem. Rejestrując dane źródło dźwięku np. perkusję możemy rozstawić mikrofony zarówno w bezpośredniej bliskości instrumentów, np. stopy czy werbla jak i dodatkowo w pewnej odległości od całego zestawu perkusyjnego, aby uchwycić jego obraz a także pogłos. W ten sposób na uzyskamy dwa rodzaje śladów - zawierające głównie dźwięk pochodzący z instrumentu oraz zawierające głównie dźwięk pogłosu, czyli tego co dodaje pomieszczenie. Na etapie miksu możemy zmieniać ich proporcje. W ten sposób możemy uzyskać nagranie z większą lub mniejszą ilością pogłosu. 

Rejestracja dźwięku "suchego", bez pogłosu

Trzeci sposób polega na rejestracji sygnału bez pogłosu, czyli na sucho. Sztuczny pogłos jest następnie dodawany na etapie miksu. Daje to znacznie większą swobodę i jest preferowane w większości sytuacji. Takie rozwiązanie najczęściej stosuje się przy nagraniach wokalnych. Emulacje pogłosu są obecnie tak wierne, że bez trudu uzyskamy dźwięk pogłosu dowolnego w zasadzie pomieszczenia.

Lista odcinków Pogłos w produkcji muzycznej

  1. Co to jest pogłos? 1 Wykup dostęp access_time 6min 19sek Co to jest pogłos?
  2. Jak uzyskać realistyczny krótki pogłos za pomocą linii opóźniających? 2 Wykup dostęp access_time 6min 10sek Jak uzyskać realistyczny krótki pogłos za pomocą linii opóźniających?
  3. Rejestracja dźwięku z pogłosem czy bez? 3 Wykup dostęp access_time 7min 21sek Rejestracja dźwięku z pogłosem czy bez?
  4. Pogłos w kanale wysyłkowym czy na ścieżce? 4 Wykup dostęp access_time21min 15sek Pogłos w kanale wysyłkowym czy na ścieżce?
  5. Efekty przed czy po tłumiku (pre- czy post-fader)? 5 Wykup dostęp access_time 9min 34sek Efekty przed czy po tłumiku (pre- czy post-fader)?
  6. Anatomia pogłosu i kształtowanie wczesnych odbić 6 Wykup dostęp access_time10min 46sek Anatomia pogłosu i kształtowanie wczesnych odbić
  7. Chamber Reverb czyli o nagrywaniu pogłosu w specjalnych pomieszczeniach 7 access_time14min 7sek Chamber Reverb czyli o nagrywaniu pogłosu w specjalnych pomieszczeniach
  8. Rejestracja pogłosu w pomieszczeniu 8 Wykup dostęp access_time 7min 12sek Rejestracja pogłosu w pomieszczeniu
  9. Spring Reverb czyli pogłos sprężynowy 9 Wykup dostęp access_time12min 25sek Spring Reverb czyli pogłos sprężynowy
  10. Plate Reverb wszystko o pogłosie płytowym 10 Wykup dostęp access_time17min 56sek Plate Reverb wszystko o pogłosie płytowym
  11. Techniki mikrofonowe w rejestracji pogłosu 11 Wykup dostęp access_time10min 46sek Techniki mikrofonowe w rejestracji pogłosu
  12. Pogłos na perkusji oraz ujecia overhead i room 12 Wykup dostęp access_time13min 0sek Pogłos na perkusji oraz ujecia overhead i room
  13. Pogłos na werblu 3 nagrania 3 różne podejścia 13 Wykup dostęp access_time13min 32sek Pogłos na werblu 3 nagrania 3 różne podejścia
  14. Stereofoniczny akustyczny werbel 14 Wykup dostęp access_time 4min 1sek Stereofoniczny akustyczny werbel
  15. Pogłos małych pomieszczeń czyli Room Reverb 15 Wykup dostęp access_time28min 23sek Pogłos małych pomieszczeń czyli Room Reverb
  16. Wstęp do korzystania z pogłosu splotowego 16 Wykup dostęp access_time15min 42sek Wstęp do korzystania z pogłosu splotowego

Dostęp do wszystkich >317 godzin kursów za jedyne 255 zł / 365 dni!
+ GRATIS wszystkie nowe kursy

Naucz się z nami obsługi oprogramowania, poznaj tajniki miksu i masteringu!