Pierwszy przykład - muzyka pop-disco
W wielu nagraniach popowych czy dyskotekowych wystarczy bardzo krótki pogłos na werblu. Zwykle punktem startowym w przypadku elektronicznych werbli jest dla mnie pogłos o długości od ok. 1 do 1,5 sekundy, dla nagrań których tempo zawiera się w przedziale od 100 do 140 uderzeń na minutę. W pierwszej kolejności słucham werbla z większą ilością pogłosu niż zamierzam finalnie ustawić, aby precyzyjniej dobrać jego parametry. W przypadku procesora Eventide SP2016 kluczowym parametrem jest POSITION. Wartości bliskie 100% przesuwają ten pogłos daleko w głąb sceny dźwiękowej i tym samym można odnieść wrażenie że dźwięk został umieszczony w dość dużym pomieszczeniu. Ustawiam potencjometr w pozycji środkowej i szukam odpowiedniej wartości DRY/WET.
Drugi przykład - muzyka synthwave
W drugim przykładzie dźwiękowym pogłos towarzyszy co drugiemu uderzeniu werbla, co jednak nie przeszkodziło mi dodać do werbla bardzo długi, bilsko 3 sekundowy pogłos. Ze względu na stosunkowo wolne tempo pogłos wygasa przed kolejnym uderzeniem.
Trzeci przykład - muzyka elektroniczna-folk
Demonstruję kolejny sposób na szukanie odpowiedniego pogłosu. W pierwszej kolejności szukam pogłosu, który będzie miał odpowiedni charakter. W drugim kroku demonstruję, jak określić długość pogłosu i pre-delay. W trzecim kroku sprawdzam wpływ nasycenia bloku wejściowego procesora pogłosowego oraz dostępne efekty poszerzające bazę stereo.
Pre-delay
Kolejna sprawa to odpowiedni pre-delay, czyli niejako czas opóźnienia jaki dzieli jaki dzieli uderzenie od wystąpienia ogona pogłosowego. Zwykle szukam takiej takiej wartości opóźnienia, która pozwoli mi jedynie delikatnie oddzielić sygnał nieprzetworzony od właściwego pogłosu. Niekiedy ciekawe rezultaty można osiągnąć stosując dłuższy czas pre-delay, jednocześnie skracając wybrzmiewanie czy długość pogłosu.
Korekcja pogłosu
Nie można zapomnieć o bardzo ważnej sprawie, to jest o korekcji barwy dźwięku samego pogłosu. Jeśli pozbawimy pogłos energii w najwyższych pasmach, pogłos może wydawać się zbyt ciemny, a jeśli pogłos będzie zbyt jasny, może zbytnio wybijać się w miksie. Oczywiście wszystko zależy od gustu, od tego jaki efekt chcemy uzyskać.