Jak działa pogłos sprężynowy?
Pogłos sprężynowy bazuje na układzie przetworników połączonych ze sobą sprężynami. Jeden z przetworników spełnia niejako rolę „głośnika” i charakteryzuje się niską impedancją, drugi „mikrofonu” i cechuje go wysoka impedancja, co wymaga oczywiście wzmocnienia. Dźwięk przenosi się na drganie strun, których współbrzmienie obejmuje dość szerokie pasmo. Z czasem struny drgają coraz słabiej i pogłos wygasa. Mechaniczny pogłos ma dość specyficzne brzmienie, nie przypomina to rewerberacji dla typowego pomieszczenia, jednak w wielu wypadkach brzmienie sprężyn okazuje się bardzo atrakcyjne w miksie.
Gdzie można znaleźć klasyczny układ Spring Reverb?
Jednymi z pierwszych instrumentów, w których były montowane tego rodzaju pogłosy były organy Hammonda. Laurens Hammond złożył aplikacje o zabezpieczenie patentem swojej konstrukcji pogłosu sprężynowego w 1939 roku. Powstały na jego bazie Accusonics tank był następnie stosowany przez wielu producentów instrumentów i wzmacniaczy. Do popularności tego rodzaju układów przyczyniły się także ich niewielkie rozmiary i prosta, czyli innymi słowy tania, konstrukcja. Dlatego przed rewolucją cyfrową były montowane we wzmacniaczach gitarowych oraz jazzowych organach, choćby popularnych piecach marki Fender od roku 60 właśnie.
Co decyduje o brzmieniu pogłosu sprężynowego?
Charakter i długość pogłosu determinowana jest przez fizyczne własności sprężyn – im dłuższe, tym większe pomieszczenie będzie imitować urządzenie. Parametry przetworników z kolei decydują o paśmie przenoszenia, które zwykle ograniczone było do zakresu od ok. 200 Hz do kilku kHz. Zwykle pogłos sprężynowy wybrzmiewa dłużej dla wysokich niż niskich częstotliwości. Ponadto wyraźnie rezonuje przy określonych częstotliwości. Warto wykonać eksperyment i zgrać sobie fragment pogłosu z wokalu. W większości wypadków niektóre słowa będą wyraźnie głośniejsze niż inne, co powinno być widoczne na wykresie przebiegu fali.
Najlepszy wtyczkowy Spring Reverb?
W toku tego filmu przedstawię możliwości i zastosowania trzech bardzo różnych procesorów: PSP Springbox, PSP Nexcellence oraz Arturia REV Spring-636. Każdy z tych procesorów działa w kilku trybach, oferując od 3 do nawet 8 układów sprężyn do wyboru. Przedstawiam różnice w działaniu pogłosu w trybach stereo, mid-side oraz LR. Regulacji często podlega także barwa i długość wybrzmiewania. Działanie efektów prezentuję na przykładzie różnych partii gitarowych, perkusji oraz fraz mówionych.